FBB: Sverige en fristad för ”smutsiga dieselbilar”

Sverige utmärker sig i Europa – men inte på ett positivt sätt. Enligt ny statistik från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) godkänns nästan alla svenska dieselbilar vid avgasmätning, trots att upp till 9 procent underkänns i länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna. Här får 99,79 procent av bilarna grönt ljus, trots att många borde underkännas.

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Undersökningen baseras på över 630 000 avgasmätningar vid svenska besiktningar under 2024, jämfört med nästan 2 miljoner tester i Tyskland, Belgien och Nederländerna. Skillnaden mellan länderna handlar inte om att svenska bilar är renare eller bättre underhållna – utan om mätmetoden.

Medan andra EU-länder infört partikelräkning, en modern teknik som avslöjar trasiga eller manipulerade partikelfilter, använder Sverige fortfarande en 50 år gammal metod med betydligt mer generösa gränsvärden. Resultatet? Dieselbilar med skyhöga utsläpp godkänns utan problem menar FBB.

– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna. Den här statistiken borde göra det omöjligt för Transportstyrelsen att fortsätta bromsa – nu måste myndigheten börja införa partikelräkning, säger Tord Fornander.

FBB förklarar vidare att konsekvenserna är allvarliga. Partikelföroreningar orsakar sjukdomar som astma, lungcancer och hjärt-kärlsjukdomar. Redan idag vållar luftföroreningar tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige. Om inget görs väntas partikelutsläppen öka med 187 procent till 2030, enligt IVL:s tidigare utredningar för Transportstyrelsen, det skriver FBB i ett pressmeddelande.

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning. Myndigheten har redan utrett frågan och fått uppmaningar från EU-kommissionen – och nu finns ytterligare en undersökning som visar att åtgärden är nödvändig.

Om artikeln

Publicerad: 2025-03-11 08:42
Kategori: Nyheter
Taggar: Avgasmätning FBB Fordonsbesiktningsbranschen Miljö