Sedan det norska Stortinget antog taxorna mellan Kristiansand och Røyskår har taxorna vid de nuvarande betalstationerna ökat med 25,7procent. Transporter är redan en betydande kostnad för företag väster om Kristiansand. Flera av dessa kräver nu att transportföretagen tar omvägar för att undvika vägavgifter. Konsekvensen är sämre trafiksäkerhet, högre klimatutsläpp och även lägre intäkter för vägavgiftsprojektet vilket kan förlänga uppbördstiden.
Norges Lastbilsägareforbund (NLF) är i princip inte emot vägavgifter och få människor värderar förmodligen nya och säkra vägar högre än NLF:s medlemmar. De ökade kostnaderna kommer i alla fall att faktureras kunderna.
Problemet är att de ökade kostnaderna skapar utmaningar för transportköpare.
– Om prisökningen fortsätter för de tre betalstationer som ännu inte har öppnat kommer kostnaden för sträckan Kristiansand–Røyskår att hamna på 908 kronor enkel resa eller 1 816 kronor tur och retur Kristiansand–Lyngdal, säger regionchef Reidar Retterholt.
En jämförelse
Avståndet är 59,3 km.
Stortingets ursprungliga taxor var 722 kronor eller 122 kronor per mil.
Med den senaste prisökningen ökar kostnaden till 153 kronor per mil.
Om det här mönstret fortsätter ända till Ålgård kommer de 16 mil nya vägen att kosta cirka 2 448 kronor i vägtullar. Det är baserat på ett schablonbelopp, men de faktiska priserna kan variera något.
– Vi utgår också från i beräkningen att hela vägen ska vara klar inom samma insamlingsperiod på cirka 15 år, säger Retterholt.
Detta anser vd:n för NLF, Knut Gravråk, vara problematiskt då transportföretagen inte har något annat val än att föra över vägavgifterna på sina kunder.
– När resultatet blir att transportköpare då kräver att våra medlemmar tar omvägar för att slippa debiteras vägavgifter indikerar det att kostnaderna helt klart för höga. Politikerna måste se till att kostnadsnivån inte pressar tung trafik in på mindre lämpliga förbifartsvägar och därmed undergräver trafiksäkerheten och klimatnyttan som ligger i nya vägar, säger Knut Gravråk.
Kostnadsökningen har lett till att transportköpare kräver att transportföretagen ska använda vägar som inte är avgiftsbelagda vilket både tar längre tid och utmanar trafiksäkerheten.

"När resultatet blir att transportköpare kräver att våra medlemmar tar omvägar för att slippa debiteras vägavgifter indikerar det att kostnaderna helt klart för höga", säger Knut Gravråk, vd NLF. Foto: Nya Vägar.