Foto: Lidl Foto: Lidl

Lidl ställer om till fossilfritt – ”Transporterna är en viktig pusselbit”

Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i landet infört fossilfria transporter mellan centrallager och butiker. För åkerinäringen innebär det ett tydligt exempel på hur transportuppdrag relativt enkelt kan ställas om till fossilfria alternativ.

Lidls mål om fossilfria transporter mellan lager och butik sattes redan 2017, med 2025 som deadline. Genom nära samarbete med transportörerna har omställningen nu blivit verklighet.

Lidl uppger att satsningen innebär en årlig utsläppsminskning på cirka 7 000 ton koldioxidekvivalenter, och att de transporter som idag utförs drivs med el, biogas eller HVO.

Centralt för att lyckas, menar Lidl har varit att arbeta tillsammans med åkerier som haft beredskap och vilja att ställa om sin fordonsflotta. Det har inneburit investeringar i nya fordon, förändrade rutiner och en högre grad av flexibilitet i val av drivmedel beroende på körsträckor och lokala förutsättningar.

– Den här helhetssynen som Lidl har på logistik är en nyckelkomponent i vår framgång med fossilfria transporter och visar hur smarta lösningar kan leda till både ekonomiska och miljömässiga fördelar, säger Maximilian Perlitz, logistikchef på Lidl Sverige.

Lidl har samtidigt strävat efter att effektivisera transporterna. Bland annat arbetar kedjan med en målsättning om 95 procents fyllnadsgrad i lastbilarna och att varje butik endast får en samlad leverans per dag. Lidl förklarar att det minskar antalet körda kilometer och bidrar till både kostnadsbesparingar och minskad miljöpåverkan.

För transportörerna innebär det en mer förutsägbar leveransplanering och ett bättre resursutnyttjande.

Lidl Sveriges omställning är också en del av regeringens initiativ Fossilfritt Sverige och den så kallade Transportutmaningen, där målet är att alla inrikestransporter i Sverige ska vara fossilfria senast 2030. Erfarenheterna från samarbetet mellan Lidl och deras åkerier kan därmed vara en modell även för andra transportköpare och transportföretag som behöver ställa om sina transporter de kommande åren.

– Målet är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och transporterna är en viktig pusselbit, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

För åkerinäringen innebär projekt som detta både utmaningar och möjligheter. Investeringar i fossilfria fordon är kostsamma och infrastrukturen för alternativa drivmedel är ännu under utveckling, men det ökade trycket från transportköpare som Lidl kan också skapa nya affärsmöjligheter och ge de åkerier som ligger i framkant ett tydligt konkurrensförsprång.

Om artikeln

Publicerad: 2025-03-06 08:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Företagsnyheter Fossilfria transporter Lidl Sverige Miljö