Meko växlar upp inom kommersiella fordon med en ny division. Foto: Meko. Meko växlar upp inom kommersiella fordon med en ny division. Foto: Meko.

MEKO ökar satsningen på kommersiella fordon

Meko utökar satsningen på kommersiella fordon som lastbilar, bussar och skåpbilar. Målet är att nå samma starka position inom kommersiella fordon som för personbilar där Meko i dag är marknadsledande, enligt företaget. Nils Hollmann, erfaren ledare inom fordonsindustrin, rekryteras som chef för Meko:s nyinrättade division med uppdrag att leda expansionen.

Nu höjer Meko tempot för att förändra spelplanen till kundernas fördel.
– Vi ser att de som äger och kör kommersiella fordon värdesätter extra att få snabba reparationer och reservdelsleveranser till rätt pris, eftersom varje timme som fordonet står still är en förlorad timme i affärsverksamheten. Här är Meko en perfekt partner. Vi har både inköpskraften, logistiken, och närvaron för att vara deras förstaval”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef på Meko.

Det kommersiella segmentet är sedan tidigare ett prioriterat tillväxtområde för Meko som byggt en position i framkant inom reparation och service av personbilar i norra Europa. Meko har i dag en växande affär inom kommersiella fordon, en satsning som nu växlas upp.

Nils Hollmann har en gedigen bakgrund inom fordonsindustrin och rekryteras nu som chef för den nya divisionen med uppdraget att driva tillväxten. Han har över 15 års erfarenhet av kommersiella fordon och har arbetat nära ledande lastbilstillverkare såsom Scania och Volvo under sin tid på Bosch och senare på SKF där han spelade en nyckelroll i utvecklingen och expansionen av eftermarknaden för kommersiella fordon. Han har även varit styrelseledamot och försäljningsdirektör på Alltrucks, där han framgångsrikt etablerade ett europeiskt servicenätverk för flera varumärken inom kommersiella fordon.

Den nya divisionen kommer att koordinera och samordna affären inom segmentet, samtidigt som den lokala förankringen säkerställs genom anpassade erbjudanden för varje marknad.

Nils Hollmann tycker uppdraget ska bli roligt och säger samtidigt att Meko är ”nummer ett på den oberoende fordonseftermarknaden för personbilar i norra Europa och nu ska vi även bli det inom kommersiella fordon”.
– Vi är redan på god väg, har alla förutsättningar på plats och ska öka takten, avslutar Nils Hollmann.

Om artikeln

Publicerad: 2025-03-19 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Eftermarknad Fordonsverkstad Kommersiella fordon Meko Nils Hollmann Reservdelar