Den provisoriska överenskommelse som nåtts mellan förhandlingsorganen markerar framsteg i nyckelfrågor inklusive krav på minimiålder för förare åtföljd körning för unga förare, underlättande av alternativt bränsledrivna fordon, ett EU-ramverk för erkännande av körkort från tredje land och införandet av ett harmoniserat digitalt körkort.
IRU:s EU-direktör Raluca Marian sade: ”Denna pragmatiska trilogkompromiss visar på verkligt stöd på EU-nivå för att ta bort hinder för föraryrket vilket är avgörande när bristerna förvärras. Den ger rättslig klarhet, moderniserade regler och framsteg när det gäller ungdomars tillgång, tredjelandsförare och digitala licenser.”
Avtalet ger efterlängtad klarhet om minimiåldern för yrkesförare vilket bekräftar att förare med full utbildning kan köra lastbil internationellt från 18 års ålder.
För persontransporter där IRU uppfattar att 21 år har bekräftats som minimiålder för att köra bussar, beklagar IRU det missade tillfället att ta bort den befintliga 50 km-begränsningen för förare under 21 år. Det förblir således ett hinder för att locka unga till sektorn.
IRU stöder införandet av ett system för körning med medföljande handledare för 17-åringar, något som EU:s medlemsstater kan välja att införa för körkortskategorierna B, C1 och C1E. Det viktiga initiativet gör det möjligt för unga förare att få övervakad erfarenhet och riktad utbildning vilket bidrar till trafiksäkerheten och yrkets attraktivitet.
Införandet av ett EU-omfattande ramverk för att godkänna och byta ut vissa körkort från tredjeländer när de är anpassade till EU:s standarder är ett välkommet steg mot att minska den administrativa bördan för operatörer och förare. Den åtgärden stödjer ansträngningar att utöka chaufförspoolen utanför EU:s gränser.
IRU uppmuntrar beslutsfattare att bygga vidare på dessa framsteg genom att också ta itu med erkännandet av yrkeskvalifikationer från tredje land vilket fortfarande är nyckeln till att helt låsa upp internationell förarrekrytering.
Som en del av det provisoriska avtalet ska ett enhetligt digitalt körkort införas i slutet av 2030, integrerat i den europeiska digitala identitetsplånboken och erkännas i alla EU:s medlemsstater.
Medan digitaliseringen kommer att effektivisera och modernisera utfärdandet och användningen av licenser kommer förarna att behålla rätten att begära en fysisk version. Det är ett viktigt steg mot smartare, mer inkluderande och papperslös rörlighet vilket återspeglar EU:s åtagande att anpassa vägtransportreglerna till behoven i ett digitalt samhälle.
Förare som har ett körkort kategori B i minst två år kommer att tillåtas att köra alternativt drivna fordon på upp till 4,25 ton. Åtgärden är särskilt relevant för taxitjänster och stadsleveranser.
Viktigt är att det slutliga avtalet klargör att undantaget gäller både kommersiella passagerar- och godstransporter vilket utvidgar tillämpningsområdet utanför EU-kommissionens ursprungliga förslag som tidigare begränsade det till enbart godstransporter.
Det provisoriska avtalet kommer nu att kräva godkännande från företrädare för medlemsländerna inom rådet såväl som från Europaparlamentet.