”Beslutet att föra över en del av de stigande materialkostnaderna till våra kunder var inte lätt för oss”, säger Andreas Schmitz, vd för Schmitz Cargobull AG. Den ekonomiska miljön ser han som svår inte minst på grund av osäkerheten på företags- och konsumentsidan, men också på grund av det utmanande politiska landskapet.
Inget företag kan sälja sina produkter under produktionskostnaderna på medellång sikt. Därför ser företaget inget annat alternativ än att höja priserna nu för att kunna fortsätta erbjuda kunderna hög kvalitet och tillförlitlighet hos produkterna. ”Kunderna förväntar att produkterna ska fungera ekonomiskt på lång sikt. Skulle materialpriserna falla mot förväntningarna kommer detta att återspeglas i priskalkylen och vi för över kostnadsfördelen till våra kunder”, säger Andreas Schmitz.
Trots det ekonomiska trycket som orsakas av ökade kostnader kommer Schmitz Cargobull att fortsätta investera i åtgärder för att öka produktiviteten och i forskning samt utveckling för att kunna erbjuda kunderna pålitliga och kostnadseffektiva transportlösningar som hjälper dem att driva sina företag lönsamt.
Andreas Schmitz avslutar: ”Vi vill göra rätt för våra kunder och inte kompromissa med produktkvaliteten. Syftet är att minska den totala ägandekostnaden. Exempelvis fortsätter vi att förlita oss på galvaniserade fordon som behåller sitt värde.”