Elonroads automatiska 150 kW laddningssystem är designat för att effektivisera laddningen av tunga fordon och minska tiden då fordon står stilla eftersom det möjliggör att lastning och lossning kan ske samtidigt som laddning vid depån.
Lastbilen som laddar hos Bring i Malmö är en Mercedes eActros och laddningslösningen för lastbilen är utvecklad i samråd med Daimler Trucks för att säkerställa kompatibilitet samt för att bibehålla fabriksgarantier.
Elonroads laddningsskenor är integrerade i marken vid depån och erbjuder stationär laddning när fordonet står stilla. Elonroad erbjuder även en dynamisk laddningslösning för fordon under färd som nu installeras i bland annat hamnmiljöer såsom Oslo Hamn. Denna lösning är särskilt anpassad för fordon som kör samma sträcka fram och tillbaka och har höga krav på drifttid.
För att ansluta till laddningsskenan monteras en så kallad ”energiupptagare” under fordonet, som plockar upp energin via 4 släpkontakter. Systemet är utformat för maximal säkerhet. Det identifierar fordonet och aktiverar strömförsörjningen enbart när fordonet befinner sig exakt över skenan. Detta garanterar en effektiv och säker laddning utan onödig energiförlust.
Bring laddar 90 kWh, men laddaren är dimensionerad för 150 kWh. Laddeffektiviteten är på 97 procent och passar alla fordonstyper.
Systemet är utformat för att vara universellt kompatibelt med olika typer av fordon, inklusive bussar, lastbilar och specialfordon som bygg- och anläggningsmaskiner.
Fordonen behöver vara utrustade med en energiupptagare för att kunna använda systemet. Enheten kan eftermonteras på alla fordon som är kompatibla med CCS-snabbladdning och kan på sikt integreras direkt i chassit från fabrik.
Laddskenan aktiveras endast när ett fordon är placerat över den och laddningen sätts i gång. Skyddsgardiner förhindrar kontakt med laddskenorna.
Vad tycker chaufförer om sladdlös laddning?
– Det fungerar jättebra. När jag backar in mot porten fälls strömmottagaren ner och lastbilen börjar ladda automatiskt. Jag behöver inte göra någonting. När jag ska ladda med kabel behöver jag lyfta och fixa, men med laddskenan sker allt av sig själv, säger Karim Alhassan som tillägger att det tar 3–3,5 timmar att ladda fullt och då kan han köra över 35 mil.
– När bilen är fulladdad kopplas den loss själv och jag kan köra i väg, säger Karim som ser att den enda utmaningen var att vänja sig vid att allt sker automatiskt.
Demonstrationen i Malmö bygger på tidigare erfarenheter från parternas samarbete i Trondheim och blir ett viktigt steg mot att skala upp tekniken. Om piloten faller väl ut kan tekniken expanderas till fler platser vilket kan bidra till att accelerera övergången till utsläppsfria transporter.
Genom samarbetet med Elonroad menar Bring att man stärker sin roll som föregångare inom hållbar logistik samtidigt som Elonroad visar hur innovativ laddningsfrastruktur kan integreras sömlöst i befintliga transportflöden.
Vi har tidigare även berättat om Electreons satsning på sladdlös laddning på en bussterminal i Israel och nu har tekniken kommit till Sverige genom Bring och Elonroad.

Pågående laddning. Foto: Bring.