- Digital riskanalys är ett verktyg skapat av arbetsgivaren som stöd till bärgaren. Systemet graderar risken och ger en lista på olika åtgärder i realtid, säger Linda Gyllensvärd som är vd på Assistancekåren.
Ju fler risker ett arbete innebär, desto viktigare är det systematiska arbetsmiljöarbetet. Bilbärgare är ett yrke där farorna är många och riskerna kan vara höga. Därför har Assistancekåren nu tagit fram ett helt nytt verktyg för digital riskanalys.
– Vi har tagit riskanalysen till en ny nivå genom att samla organisationens kunskaper och erfarenheter och utvecklat ett gemensamt verklighetsanpassat verktyg. Det nya verktyget innebär att alla Assistancekåren-företag arbetar på ett enhetligt sätt i samma digitala system, säger Linda Gyllensvärd.
– Alla bärgare vet att de har ett farligt jobb, och de vet också hur de ska agera i olika situationer.
– Men även om man vet exakt vad man ska göra, är det lätt att missa vissa steg i en stressad och kanske farlig situation. Vårt system skapar en riskbedömning för varje uppdrag, baserat på bland annat hastighet, väglag, sikt och om trafik kommer att blockeras. Bärgaren får alltid ett beslutsunderlag för olika åtgärder som behövs på plats. Det kan vara att stänga en väg för trafik eller att ha TMA-skydd.
Alla bärgare får sina uppdrag till en iPad i bärgningsbilen. Larmcentralen påbörjar riskbedömningen med information de fått av förare, polis eller räddningstjänst. Bärgaren gör egna kompletteringar och justerar analysen vid behov.
– Erfarna bärgare vet vad man ska göra, men vi vet också hur lätt det är att missa något, säger Andreas Malmquist i Kungsör, som har kört bärgningsbil i 30 år och var med i projektgruppen som tog fram verktyget.
Förutom att hjälpa bärgaren att arbeta säkert samlar systemet även in information och sparar den för varje bärgningsstation. Det blir en grundbult för riskdokumentation och en trygghet för både personal och arbetsgivare.
– Som systemutvecklare har det varit avgörande att genomföra projektet baserat på vår organisations kunskaper och erfarenheter. På så sätt skapar vi tillsammans en säkrare arbetsmiljö för alla våra bärgare, säger Emil Ingridsson, CTO på Assistancekåren, som utvecklat systemet.