Anledningen enligt myndigheten är den ändrade reduktionsplikten som anger hur mycket biodrivmedel som ska blandas i bensin och diesel. Det ledde till att mängden biodrivmedel som tankades under året halverades, jämfört med året innan, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Andelen laddbara personbilar var 57 procent av nybilsförsäljningen 2024, jämfört med 58 procent 2023. Elandelen ökade för både lätta och tunga nyregistrerade lastbilar. Trafiken med lätta fordon ökade med 1,8 procent och trafiken med tunga fordon minskade med 0,5 procent.
Enligt det nationella etappmålet ska utsläppen från inrikes transporter minska med minst 70 procent till senast 2030, jämfört med år 2010. Sverige har också ett åtagande från EU inom ansvarsfördelningsförordningen (ESR) där utsläppen ska minska med 50 procent till 2030, jämfört med 2005.
– Vi bedömer att det nationella etappmålet inte kommer att nås. Ökningen under förra året innebär att utsläppen nu preliminärt ligger 24 procent lägre än jämförelseåret 2010. Däremot kan EU:s ESR-åtagande för Sverige vara inom räckhåll, även om uppskattningen är osäker, säger miljödirektör Sven Hunhammar.
ESR-åtagandet är inom räckhåll om flexibla mekanismer inom EU:s utsläppshandelssystem utnyttjas, reduktionsplikten höjs som planerat till 10 procent från den 1 juli, och elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter i högt tempo, menar Trafikverket.