Foto: Volvo Lastvagnar Foto: Volvo Lastvagnar

Volvo tar täten med sina eldrivna lastbilar i Europa – och Nordamerika

För femte året i rad är Volvo Lastvagnar marknadsledare inom segmentet tunga eldrivna lastbilar i Europa. Marknadsandelen inom segmentet är 47 procent. Volvo har också en ledande position inom segmentet för tunga eldrivna lastbilar i Nordamerika. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Volvo Lastvagnar skriver i pressmeddelandet att de är ledande inom segmentet för tunga eldrivna lastbilar (16 ton och uppåt) i Europa för femte året i rad (EU, Storbritannien, Norge och Schweiz).

Marknadsandelen inom segmentet blev 47 procent vid utgången av 2024. Under året registrerades 1 970 eldrivna Volvolastbilar i Europa. De fem största marknaderna för Volvos eldrivna lastbilar 2024 var Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge och Schweiz.

Marknadsandelen för Volvo på hemmamarknaden i Sverige 2024 inom segmentet för tunga ellastbilar blev hela 71 procent.

Volvo Lastvagnar har också en ledande position i Nordamerika (USA och Kanada ), med en marknadsandel inom segmentet tunga eldrivna lastbilar på över 40 procent år 2024.
– Vi är stolta över att leda omställningen till transporter med nollutsläpp. Vi har en mycket stark portfölj i dag av batterielektriska lastbilar för regionala, stads- och anläggningstransporter. Vår nästa eldrivna lastbil på marknaden kommer att köra längre sträckor på upp till 600 kilometer på en enda laddning, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar, som startade serieproduktion av eldrivna lastbilar 2019, har nu åtta eldrivna lastbilsmodeller i sitt produktsortiment och har totalt levererat mer än 4 800 batterielektriska lastbilar till kunder över hela världen.

– Antalet eldrivna lastbilar ökar ständigt. Vår totala flotta har nu rullat mer än 140 miljoner kilometer i olika kunders verksamhet över hela världen. Det finns fler och fler eldrivna lastbilar där ute som kör i nya geografiska områden och minskar utsläppen för våra kunder, varje dag. Det är verkligen roligt att se, säger Roger Alm.

År 2024 stod eldrivna lastbilar för endast 1,3 procent av den totala lastbilsmarknaden i Europa. En ökad användning av eldrivna lastbilar är beroende av flera faktorer, som fortsatt utbyggnad av offentlig laddningsinfrastruktur inklusive elnätskapacitet, en mer gynnsam total ägandekostnad för åkerier och transportföretag, offentliga upphandlingar av transporter med nollutsläpp och hållbara leveranskedjor.

På marknader som Sverige är Volvo Lastvagnars ambition att driva på omställningen genom att bygga laddstationer tillsammans med samarbetspartners som OKQ8, Skellefteå Kraft och Gito.

– För att påskynda övergången till utsläppsfria transporter räcker det inte med att vi har ellastbilarna redo. Enligt vår analys kommer vi att behöva 40 000 snabbladdare längs de europeiska vägarna, med prognosen att det kan vara 400 000 ellastbilar år 2030. Vi behöver också mer effektiv ekonomisk politik som gör det lönsamt för alla transportföretag att köra elektrifierade lastbilar, säger Roger Alm.

– Vi har en nära dialog med alla intressenter, eftersom det är mycket tydligt att mycket mer behöver göras. Det behöver göras skyndsamt för att säkerställa att omställningen accelererar, menar Roger Alm.

Om artikeln

Publicerad: 2025-03-04 10:19
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering europa Nordamerika Statistik Volvo Lastvagnar