– Den korta bytestiden skapar orimlig stress i branschen. Det gynnar tyvärr oseriösa aktörer som saknar kunskap, följer få regler och tar risker som hotar både trafiksäkerheten och arbetsmiljön, säger Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen.
Enligt Skatteverket hade nära hälften av de kontrollerade däckfirmorna under hösten 2023 brister i sina kassaregister eller personalliggare. Ett mönster som Svenska Fordonsbranschen menar tydligt kopplar till det korta och hårt belastade däckbytarfönstret. Nya siffror från myndigheten väntas inom kort.
Branschen föreslår därför att sista datum för dubbdäck flyttas fram från 15 till 30 april.
– Det skulle inte bara öka säkerheten, utan också minska stressen i verkstäderna och bidra till sund konkurrens. I våra nordiska grannländer tillåts dubbdäck längre, vilket speglar verkliga väderförhållanden bättre än dagens svenska regelverk, säger Jonas Roupé, vd på Däckspecialisternas Riksförbund.
Svenska Fordonsbranschen och Däckspecialisternas Riksförbund uppmanar bilägare att välja etablerade, seriösa verkstäder med medlemskap i en branschorganisation samt att alltid be om kvitto – det är en tydlig indikator på att företaget följer regelverket, menar de båda organisationerna i ett pressmeddelande.