Det är ingen slump att Huzells Tunga Delar nyligen blev medlem i Svenska Fordonsbranschen. Svenska Fordonsbranschen har gjort en intervju med företagets vd Carl Byberg som är tydlig med att det handlar om gemenskap, framtidstro och att stå starkare tillsammans i en tid av snabb förändring.
Huzells delar många av de utmaningar som verkstäderna brottas med.
– Genom medlemskapet kan vi påverka viktiga branschfrågor och samtidigt visa solidaritet inte bara nationellt utan också på europeisk nivå, säger han till Fordonsbranschen.
Utöver de mer traditionella utmaningarna ser Huzells även att det oroliga världsläget påverkat deras syn på branschföreningens betydelse. Det svenska civilförsvaret är nu under snabb uppbyggnad igen.
– Försvarsmakten har vänt sig till ett flertal branschföreningar för att diskutera logistik, verkstadsdrift och reservdelsförsörjning i händelse av kris- eller krig. Det känns självklart för oss att vara med oss dra vårt strå till stacken i detta sammanhang, säger Byberg till Fordonsbranschen.
Tveklöst är fordonsbranschen mitt i en transformation. Elektrifiering, mjukvaruuppdateringar och på sikt även autonoma fordon förändrar spelplanen.
För en aktör på eftermarknaden innebär det både möjligheter och reella hinder, skriver Fordonsbranschen.
– Vi har inte samma tillgång till fordonstillverkarnas data och det gör att det tar längre tid för oss att bli fullt trygga med elfordon både på reservdelssidan och i verkstäderna. Men vi är på god väg, säger Carl i intervjun.
Vidare innebär teknikskiftet nya krav på kompetens, systemförståelse och digital vana.
– Här är det viktigt att vi inom eftermarknaden står enade. För att lära, för att påverka och för att attrahera rätt kompetens till branschen, säger Byberg.
Huzells Tunga Delar har länge sålt renoverade reservdelar, men först de senaste åren har inställningen till dem förändrats på riktigt både internt och bland kunderna.
– Våra säljare och reservdelstekniker känner sig tryggare med produkterna och det märks direkt i mötet med kund. Har man själv förtroende för något blir det också lättare att rekommendera det. Det har lett till en attitydförändring på marknaden och det ser vi också tydligt i försäljningsstatistiken, säger Byberg och tillägger återbruk inte bara handlar om ekonomi utan också om att bidra till en mer hållbar fordonsbransch.
Huzells Tunga Delars historia börjar redan 1888, men då som järnhandel. Redan 1911 tog man steget in i fordonsbranschen. Sedan dess har reservdelarna varit en självklar del av verksamheten och det finns stora ambitioner.
Huzells har öppnat en ny ort varje år de senaste fyra åren. Det kräver centrala insatser, men också lokal förankring.
– Vi bygger upp varje enhet från grunden – rätt personal, rätt lokal, och rätt produkter. Det är ett hantverk, säger Byberg.
Men expansion kräver mer än lokaler och logistik. Den största flaskhalsen stavas personal.
– Det är svårt att hitta tekniskt kompetenta människor. Samtidigt vet vi att personer med bakgrund som fordonsmekaniker fungerar otroligt bra hos oss. De förstår kundens vardag och behov, säger Byberg.
I stället för att jaga kompetens till specifika orter när behovet uppstår, satsar man nu brett.
– Vi har kampanjat med budskapet att vi alltid är öppna för rätt person, oavsett var man bor. Har du rätt bakgrund och inställning, då vill vi prata med dig. Det har gett många fler spontanansökningar och varit ett lyft, säger Byberg till Fordonsbranschen.
Carl Byberg avrundar.
– Vi måste bli bättre på att locka unga till branschen. Det finns så många vägar – du kan börja som mekaniker och bli produktspecialist, reservdelssäljare eller kanske till och med platschef för en av våra filialer. Det är en framtidsbransch och det är vårt gemensamma ansvar att visa det.