EU-kommissionen uppmanas av industrin att komma med möjliggörande åtgärder i stället för krav. Foto: IRU. EU-kommissionen uppmanas av industrin att komma med möjliggörande åtgärder i stället för krav. Foto: IRU.

Industrin vill se realistisk väg för EU:s regler för nollutsläppsfordon

IRU och Lease Europe samlade EU-lagstiftare och branschledare i Strasbourg under april för att kartlägga en realistisk väg framåt mot gröna fordonsflottor.

När EU-kommissionen förberedde sig för att lansera sitt Greening Corporate Fleets Initiative, träffades EU:s lagstiftare, branschledare och transportoperatörer i Strasbourg för att diskutera hur man kan göra övergången till nollutsläppsflottor fungerande i verkligheten.

Debatten fokuserade på att säkerställa att all kommande lagstiftning stöder flottoperatörer genom incitament, infrastruktur och teknikalternativ snarare än stela citat. Deltagarna varnade för att bindande mål utan möjliggörande villkor kan bromsa framstegen i stället för att påskynda den.

Kassör och ledamot av utskottet för transport och turism Kosma Złotowski sade att transport, vid sidan av energisektorn, betalar det högsta priset för EU:s ambitiösa, men tidsmässigt orealistiska klimatpolitiska mål.

Han tillägger:Obligatoriska inköpsmål för fordonsflottor är ett stort misstag. Vi träffas här för att bygga en grupp parlamentsledamöter som förstår att sådana administrativa ingripanden och påföljder allvarligt skadar konkurrenskraften och tillväxten.”

Transportföretag i hela Europa berättar om konkreta exempel på deras ansträngningar att minska koldioxidutsläppen genom att bland annat rulla ut elektriska last- och skåpbilar i lågutsläppszoner samt anpassa depåer för högeffektsladdning av lastbilar.

Samma företag tog även upp konstanta utmaningar som fortsätter att hindra uppskalning av deras satsningar som exempelvis otillräcklig laddinfrastruktur, höga fordonskostnader och begränsad modelltillgänglighet, särskilt för långdistans- och busstrafik. Budskapet var tydligt – infrastrukturen måste hålla jämna steg med ambitionen.

I stället för att komma med tvingande krav, uppmanade deltagarna i mötet kommissionen att i stället prioritera möjliggörande åtgärder. Dessa inkluderar riktade incitament såsom inköpsbidrag, skattelättnader, avgiftsbefrielse och finansiering av depå- och korridoravgiftsinfrastruktur.

Om artikeln

Publicerad: 2025-04-11 09:37
Kategori: Nyheter
Taggar: EU-kommisdionen EU-regler IRU Laddinfrastruktur Nollutsläppsfordon