Martin & Serveras första FUSO eCanter används för kyl- och frystransporter på trånga gator i Stockholm. Foto: Fuso Martin & Serveras första FUSO eCanter används för kyl- och frystransporter på trånga gator i Stockholm. Foto: Fuso

Martin & Servera förstärker elflottan med FUSO eCanter

Matgrossisten Martin & Servera har gjort en storsatsning på eldrivna lastbilar. Nu har man adderat ett nytt märke till sin vagnpark – Daimlerägda FUSO. Företagets första FUSO eCanter används för kyl- och frystransporter på trånga gator i Stockholm.

Martin & Servera har idag 25 el-lastbilar i sin vagnpark. Det senaste tillskottet är en 8,5 tons FUSO eCanter med isolerat skåp för temperade transporter.

FUSO ägs av Daimler och är därmed ett systervarumärke till Mercedes-Benz. Ursprungligen ett japanskt märke, tillverkar FUSO idag sina lastbilar i Portugal för hela den europeiska marknaden. Märket har funnits på den svenska marknaden i drygt ett år.
– Det är en perfekt lastbil för trånga gator, säger Martin & Serveras transportchef Håkan Ekmyr.

– Vi har ett sju meter långt skåp med både kyl- och frysdel och 2 400 kg maxlast. Ändå är den med 2,4 meters bredd faktiskt smalare än många lätta lastbilar med skåp vilket gör den perfekt i trånga miljöer.

Kylaggregatet drivs av lastbilens batterier och har dubbla förångare. Med en mellanvägg i skåpet finns möjlighet till både kyl- och frystransport.

Idag används eCanter bland annat i Gamla Stan i Stockholm, berättar Håkan.
– Det ligger många krogar här och att kunna smyga fram med en eldriven lastbil som verkligen får plats gör livet mindre stressigt för våra chaufförer.

– Dessutom har den ett lågt och bra insteg och man sitter så lågt att man lätt får ögonkontakt med fotgängare och cyklister.

Om artikeln

Publicerad: 2025-04-22 10:56
Kategori: Nyheter
Taggar: eCanter FUSO Martin&Servera Miljö