Leverans med bil eller cykel är knappast möjligt i italienska Venedig vars gator i stället mest består av ett nätverk av kanaler. DHL använder gondoler för leveranser här. Även om gondolerna är något bredare än de smala båtar som används för att ro turister genom kanalerna, är de en integrerad del av vattentrafiken på Canal Grande. DHL förlitar sig på en leveransgondol i endast en annan stad i världen – kanalerna (Grachten) i Amsterdam.
DHL Group driver Tysklands högst belägna postkontor på Zugspitze i Alperna på en höjd av cirka 2 600 meter. Postarbetaren Andreas Oberauer levererar dagligen brev och paket till en av de mest avlägsna platserna i landet och tömmer brevlådan på bergsplatån via linbana. Oavsett om det är solsken eller stormigt väder, transporterar han pålitligt posten via Zugspitzbahn till restaurangerna och utsiktsplattformen.

För leveranser i den västafrikanska staden Lagos i Nigeria använder DHL två båtar. De trafikerar dagligen mellan fastlandet Lagos och den södra delen av Victoria Island. Överfarten tar bara cirka 18 minuter. Hade leveransen gjorts på väg kan det ta upp till tre timmar på grund av mycket trafik och dåliga vägar.
I Norge använder leveranspersonal snöskor för leveranser i snörika områden. Snöskorna är ungefär 50 cm långa och 20 cm breda och hjälper dem att nå sina kunder. Dessa specialskor används i avlägsna områden som inte kan nås med vanliga leveransfordon. De säkras med kardborreband. Skornas plana och stora yta stabiliserar ställningen och förhindrar att man sjunker ner i snön.
I Berlin tjänstgör även DHL:s leveranspersonal som ”kaptener” på en solcellsdriven båt på floden Spree. DHL:s kunder var väldigt roade när DHL började korsa floden med solcellsbåt. Genom att båten drivs av solceller vill DHL visa sitt engagemang för innovativ och hållbar logistik även i praktiken.

Snöskorna är ungefär 50 cm långa och 20 cm breda och hjälper dem att nå sina avlägsna norska kunder. Foto: DHL Group.