– Eldriven tung trafik är en nyckel för att Sverige ska nå klimatmålen. Med vår satsning får Stockholm en tystare och renare stadsmiljö. Nu hoppas vi inspirera fler att satsa på tunga elfordon. I slutet av 2024 var endast ett av tio nyregistrerade tunga fordon i Sverige eldrivet, säger Mårten Widlund, vd på PreZero Sverige.
Ellastbilarna innebär lägre bullernivå i tätbebyggda områden. För att köra på ett säkert sätt så de hörs och syns i stadsmiljön är de försedda med blixtljus och konstgjorda ljud vid inbromsning, tomgång, backning och acceleration.
För att ladda de nya ellastbilarna gör PreZero stora investeringar i laddteknik vid depåerna i södra och norra Stockholm.
– Eftersom nätet av laddstationer inte är tillräckligt utbyggt blir även laddning en investering på flera miljoner för PreZero. Om ellastbilarna ska ta över i stor skala i hela landet behövs fler platser där de kan ladda, säger Mårten Widlund.
– Vi är mycket glada och stolta över förtroendet att PreZero väljer att beställa ännu fler batterielektriska lastbilar från Volvo Lastvagnar. Ordern på 35 ellastbilar från oss är den största hittills inom återvinningsbranschen i Sverige. PreZero visar verkligen vägen genom att ställa om sina transporter till noll utsläpp av avgaser, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar Sverige.
PreZero köper 35 ellastbilar från Volvo. Övriga kommer från Mercedes-Benz samt specialfordon från Fuso för garagehämtning.