Daniel Stipich, chef för kommunikation och marknadsföring, Scania Sverige, säger att ishockey handlar om samarbete, styrka och uthållighet, precis som transportbranschen.
– Därför känns det extra meningsfullt att lyfta fram människorna som varje dag får världen att rulla, säger han.
Scania Sverige har skapat en film för att hylla både spelarna på isen och de många vardagshjältarna som håller samhället i rörelse, det vill säga chaufförer, verkstadspersonal och alla de som spelar en avgörande roll i vardagen. Filmen kommer att visas under VM på jumbotronen i Avicii Arena samt i Scania Sveriges egna kanaler.
För att sätta extra glans på VM-partnerskapet har Scania Sverige tagit fram två specialstripade fordon i guld, en lastbil och en buss, som syns i filmen. Dessa exklusivt designade fordon har skapats särskilt för evenemanget.
Scania finns även på plats i den 10 000 kvm stora Fan Zone som håller öppet varje matchdag mellan 9–25 maj från två timmar före matchstart fram till midnatt. Med gratis inträde för alla oavsett om man har matchbiljett eller inte, blir Fan Zone en central mötesplats för alla ishockeyälskare. Här bjuder Scania Sverige bland annat in till en gameshow i sin utställningstrailer.
Scania Sverige har gått in som partner till den svenska delen av världsmästerskapet tillsammans med bussbolaget Västanhede. Tillsammans kommer Scania Sverige och Västanhede att ansvara för alla transporter som sker i Sverige under VM. Uppdraget handlar om att transportera åtta landslag med lika många Scania Irizar i6S Efficient-bussar i Stockholmstrakten, i officiell VM-design.
Daniel Stipich avslutar.
– Vi är stolta över att vara en del av världsmästerskapet på hemmaplan. Genom våra fordon, vår hyllningsfilm och vår närvaro i Fan Zone vill vi visa vårt stöd inte bara till ishockeyn utan till alla som varje dag bidrar till att samhället fungerar, säger han.
Filmen som visas finner du här.