LBC Frakt i Värmland är stora pionjärer inom eldrivna lastbilstransporter. Totalt har man 25 tunga el-lastbilar varav en mycket omskriven Scania som går med dubbla trailers och 94 ton totalvikt.
– Vi kör med el på våra tyngsta transporter för det är där vi gör den största klimatvinsten, säger Lars Reinholdsson.
För att hantera den växande mängden ellastbilar har man också storsatsat på laddinfrastruktur, något man nu belönas för av 2030-sekretariatet när man utses till årets vinnare av Laddguldet.
– Vi bygger vår infrastruktur för hur det kommer att se ut om några år, när elen blir det mest kostnadseffektiva på alla plan, säger vd Anders Lööf och tillägger att de även bygger publik laddning och har 10 egna laddparker redan i dag.
Direkt på scenen tillkännagav företaget att man tecknat order om att köpa totalt 30 nya el-lastbilar från Volvo och Scania, 15 från varje tillverkare. Företaget har totalt 220 lastbilar så när de nya fordonen kommer har man 25 procent ellastbilar i sin fordonsflotta.
Catharina Qvist, hållbarhetschef på Scania Sverige, säger att det är modiga aktörer som driver omställningen framåt.
– Först när vision förenas med ansvarstagande kan vi ställa om i stor skala, det fick vi bevis på idag, säger hon.
Niclas Johnson, försäljningschef Volvo Lastvagnar Sverige, säger att LBC Frakt är ett företag som ligger i spetsen de företag som ligger i framkant inom elektrifiering av tunga transporter.
– De både vågar och är uthålliga i omställningsresan som vi gör tillsammans. Stort tack för beställningen av nya elektriska Volvolastbilar, vi ser fram emot att fortsätta vårt fantastiska samarbete, säger han.