Nyheter

Regeringens förslag om en ny klampningslag är ett stort steg framåt - med vissa reservationer. Foto riksdagshuset: Riksdagen.

Analys av regeringens förslag till ny klampningslag

Your Image Description
”Klampning på riktigt”, ett uttryck myntat av Anders Ygeman (S) redan 2014, men så blev det inte. Den då sittande regeringen gick så småningom med på att förlänga klampningstiden för sanktionsärenden från 24 till 36 timmar. En tid som flera ekipage väntade ut och sedan försvann utan att göra rätt för sig. Nu kommer sittande regering med förslag till en ny klampningslag som i alla fall hos Västerås yrkestrafikgrupp tas emot med glädje – med vissa reservationer
De strejkande Agmazförarna fick internationell uppmärksamhet och stöd från såväl organisationer som allmänheten. Foto: Twitter/Fair Mobility.

Peter Lundgren om Agmazstrejken: ”Kommissionen måste ta till storsläggan mot Polen!”

Peter Lundgren, tidigare Sverigedemokrat i EU, har reagerat på Agmazförarnas strejk i Tyskland ”Jag skulle vilja at EU-kommissionen besökte och kontrollerade det kontor i Polen som godkänner och kontrollerar utfärdade förartillstånd. De måste rimligtvis ha väldigt många anställda för att kunna hantera den mängden ansökningar och godkännanden som detta kontor står för”, säger Peter Lundgren.
Fordonsjuristen vill hellre att man senarelägger skiftet till vinterdäck. Inte minst för att minska däckbyten som utförs genom svartarbete som inte alltid har rätt kompetens.

Fordonsjuristen: Varför utöka skiftestiden till sommarhjul?

Varför utöka skiftestiden till sommarhjul med ytterligare två veckor? Den frågan ställer sig Fordonsjuristen i anknytning till att regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda och ta fram förslag till ändringar när det gäller tidsperioden för förbud mot användning av dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen och förslagen ska vara att tiden då det är tillåtet att använda dubbdäck på våren förlängs med två veckor.