Nyheter

Foto: Hammar Maskin AB

REPORTAGE

Hammar sidlastare – femtio upplyftande år

Your Image Description
Hammar Maskin AB firar i år 50 år. Allt startade i början av 1970-talet med att Bengt-Olof Hammar som nyutexaminerad civilingenjör från Chalmers såg potentialen för sidlastare. Bengt-Olofs examensarbete handlade om enhetslastning med containrar inom skogsindustrin vilken ledde till en anställning hos en tillverkare av sidoliftar. Företaget finns inte längre men namnet lever kvar som markerade ”simaplatser” att parkera på inom Göteborgs Hamn.
Nu ska fem Mercedes-Benz GenH2 Trucks ut i verkligheten hos kunder. Foto: Daimler Group.

Kundförsök med Mercedes-Benz GenH2 Trucks inleds

Som en av världens största tillverkare av kommersiella fordon ser Daimler Truck sig som framåtdrivande av hållbara transporter framåt. Målet är att på sina globala kärnmarknader (EU30, USA, Japan), endast erbjuda nya fordon som är CO2-neutrala i körning fram till 2039. Vätgasbaserad drivteknik kan därmed vara en optimal lösning, särskilt för mycket flexibla och särskilt krävande tillämpningar inom tunga transporter och fjärrtransporter.
Toyotas vill stödja och bidra till etableringen av koldioxidneutrala samhällen så mycket som möjligt både i Europa och utanför. Foto: Toyota.

Toyota, Coca-Cola och Air Liquide testar tunga vätgaslastbilar

I samarbete med Coca-Cola och Air Liquide genomför Toyota ett pilotprogram för en ny vätgaslastbil för fjärrtransporter. Toyota har tillhandahåller en proof-of-concept vätgasbil för att visa bränslecellsteknikens effektivitet och livskraft för tunga transporter. Tunga lastbilar utrustade med vätgasbränslecellsteknik har potential att minska koldioxidavtrycket för fjärrtrafik och stimulera utvecklingen av en hållbar infrastruktur för vätgaspåfyllning.