Nyheter

För speditören var det viktigt att lasten kom fram varför åkeriet dagen efter betalade sanktionsavgiften.

Fortsatt ovilja att betala sanktionsavgifter

Your Image Description
Det finns fortfarande en ovilja att betala sanktioner trots klampning, något Västerås yrkestrafik i torsdags ännu en gång fick erfara. Trots att sanktionsavgiften är överprövad och utan tveksamheter, krånglar transportföretag in i det sista för att slippa betala för fusk och överträdelser. ”Det nya klampningsförslaget om obegränsad klampningstid är efterlängtat och vi hoppas för allt i världen att det ska gå igenom”, säger bilinspektör Roger Ogemar, TF Gruppchef på Yrkestrafiken Västerås.
Genrebild. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs/arkiv.

Sverige i botten när det gäller miljökrav vid besiktning

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.