Christian Flatum, chef för Ocean freight, frågar sig: "Det är guldläge för att satsa hållbart. Så varför ser vi det inte hända?"

DB Schenker: ”Är hållbarhet något vi bara pratar om?”

Hållbara transporter genomsyrar i dag debatten och verkligheten transportörer måste hantera. I denna artikel drar vi en högst aktuell parallell till hur hållbarhet hanteras av sjöfrakten eftersom den uppvisar många likheter med den vi ser inom vägtransporter. Exempelvis såg vi hur företag med hög miljöprofil i början av Rysslands invasion av Ukraina frångick sina miljökrav och sade att åkerierna skulle tanka billigare bränsle.
DEBATTARTIKEL

Ett minst sagt märkligt förslag från VTI – förbjud tung lastbilstrafik!

Efter det att drygt 1 000 fordon fastnat på E22 kom ett märkligt förslag från en forskningsledare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Tydligen kan VTI tänka sig att ”…förbjuda tung lastbilstrafik på vissa delsträckor om väderprognoserna ser alldeles för dåliga ut och man vet att det finns risk att man inte hinner komma ut och ploga för att se till att vägarna är lämpliga att köra på.”
   Yrkesförarna utgör en betydande del av trafikmiljön och har rätt att kräva en god utbildning för att ha en möjlighet att bidra till nollvisionen och vidhålla en trygg och säker arbetsmiljö," säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.

Här är utbildningsföretagen som får sina tillstånd återkallade av Transportstyrelsen

Transportstyrelsen återkallar fyra utbildares tillstånd för utbildning i yrkesförarkompetens (YKB). Brister i både kvalitet och dokumentation ligger bakom besluten. "Utbildningarna lever inte upp till de krav som finns. Det riskerar att få konsekvenser för förarna. I förlängningen handlar det om både säkerheten i arbetslivet och trafiksäkerheten i stort", säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.