Transportföretagen lämnar in gemensam konsekvensanalys av miljözon i Stockholm

I slutet av år 2024 planerar den politiska majoriteten i Stockholm stad att införa miljözon klass 3 i en del av Stockholm city. Kritiken har inte låtit vänta på sig. Nu visar en konsekvensanalys framtagen av flera branschorganisationer att planerna har en för snäv tidsram och kommer att få stora negativa konsekvenser för näringslivet. Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser.
Skrot eller kulturarv? Det är frågan EU:s förslag om nya direktiv i ELV handlar om. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

KAK avvisar EU-förslag om begagnade eller uttjänta fordon

Först gick MHRF ut med kritik mot förslaget som de menade skulle innebära långtgående negativa konsekvenser för det ”rullande kulturarvet”. Nu sällar sig Kungliga Automobil Klubben (KAK) till kritiken. ”End of Life Vehicle” (ELV) sågas av KAK i deras svar på remissen till regeringen. ”Förslagen till nya regler skulle påverka fordonsentusiaster på ett mycket negativt sätt och KAK avvisar dem i sitt remissvar till Regeringskansliet”, säger KAK.
"Kvinnliga chaufförer är nog mer ansvarsfulla än manliga", tror Yulia Storiarchuk till vänster och Oksana Fedorenko som numera båda kör för Gireka Group.

Är det ok att bli kvinnlig lastbilschaufför i östra Europa?

I de nordiska länderna och i en stor del av Västeuropa blir det allt fler kvinnliga lastbilschaufförer. Så är det inte i alla länder vare sig inom eller utanför EU där det inte sällan råder en stereotyp uppfattning om att yrket inte är för kvinnor. En uppfattning som än i dag är tämligen vanlig inte minst i Europas östra delar. Enligt International Road Transport Union (IRU) är andelen kvinnliga lastbilschaufförer i de flesta europeiska regioner färre än 3 procent.