DEBATTARTIKEL

Varför räknas inte arbetsmiljön på våra vägar – Trafikverket?

Alla har vi kunnat konstatera att 2023 ser ut att bli ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. En av de senaste, där fem personer omkom när en bygghiss i Ursvik i Sundbyberg rasade 20 meter var givetvis fruktansvärd. Det är en djup tragedi för alla parter och våra tankar går till alla anhöriga.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
- Många fina bilder med bygghjälmar och man kan lova väldigt mycket som politiker om stora investeringar som man vet att man inte kommer att stå till svars för när kostnaderna stiger cirka 10-15 år fram i tiden, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.

Riksrevisionen ger svidande kritik åt infrastrukturplaneringen

- Vi hoppas att regeringen lyssnar och tar till sig av Riksrevisionens slutsatser och förslag. Det faktum att liggande infrastrukturplan har en så svag samhällsekonomisk lönsamhet och att så många samhällsekonomiskt lönsamma projekt hamnade utanför planen borde få alla som anser att skattebetalarnas pengar ska hanteras med varsamhet att dra öronen åt sig, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen med anledning av Riksrevisionens granskning av infrastrukturplaneringen som presenterades idag.
    CO2-utsläppen från diesel ökar kraftigt vid nyår. Protos har ambition att minska sina utsläpp och tar hjälp av CarbonLoop från Energifabriken.

Sänkt reduktionsplikt kräver nya lösningar

När reduktionsplikten sänks den 1 januari 2024 till EU:s miniminivå ökar koldioxidutsläppen från Sveriges transporter och det blir i ett slag svårare för många företag att nå sina klimatmål. Till dem hör livsmedelsföretaget Protos, som möter utmaningen med hjälp av den nya tjänsten CarbonLoop. Tjänsten knyter samman företag med betalningsvilja för förnybart drivmedel med dem som har tillgång till det, genom att låta en part betala för klimatnyttan och en annan part köra på det förnybara drivmedlet.
En helt ny utbildning i kontroller av såväl den nationella som den internationella yrkestrafiken genomfördes i Karlstad under förra veckan.

Tunga gruppen i region Bergslagen har ”vässat klorna”

Your Image Description
I samband med att regeringen satsade de så kallade ”cabotagemiljonerna” (som försvann), för att utbilda fler yrkestrafikgrupper i kontroller av nationella och internationella yrkesmässiga transporter, utbildades knappt 400 poliser. Utbildningen gav inte det resultat man hoppats på, men nu har en ny utbildning tagits fram. Trafikpoliser och bilinspektörer i region Bergslagen var först med att få ta del av den nya och mer omfattande utbildningen.