Den 1 december 2023 godkändes lastbilsekipage med längd upp till 34,5 meter för det allmänna svenska vägnätet. Log-techbolaget InQuire, Elgiganten Logistik och den finska transportören Ahola Transport var bland de första att starta upp ett flöde med HCT-fordon (High Capacity Transport-fordon) på svenska vägar.
– Det har varit ett lyckat utfall så här långt, både vad gäller minskning av utsläpp och högre fyllnadsgrad. Nu ser vi fram emot att starta upp fler flöden för ännu tydligare effekt, säger Jesper Lundqvist, Business Area Manager Electronics, InQuire.
Fortsatt ovilja att betala sanktionsavgifter
Det finns fortfarande en ovilja att betala sanktioner trots klampning, något Västerås yrkestrafik i torsdags ännu en gång fick erfara. Trots att sanktionsavgiften är överprövad och utan tveksamheter, krånglar transportföretag in i det sista för att slippa betala för fusk och överträdelser. ”Det nya klampningsförslaget om obegränsad klampningstid är efterlängtat och vi hoppas för allt i världen att det ska gå igenom”, säger bilinspektör Roger Ogemar, TF Gruppchef på Yrkestrafiken Västerås.
”Feltänk att begränsa antalet underentreprenörer”
Efter de senaste tragiska arbetsplatsolyckorna vill Socialdemokraterna begränsa antalet underentreprenörsled. Bra, anser fackförbundet Byggnads som vill att Sverige kopierar den norska modellen. Feltänk, skriver Byggföretagen.
Polska Wielton expanderar till Benelux
Wielton S.A., Polens ledande tillverkare av släpvagnar och trailers, har tillkännagivit sin expansion till Belgien, Nederländerna och Luxemburg.
Renault Trucks bygger nytt globalt distributionscenter
Renault Trucks har tillkännagivit byggandet av en ny energipositiv byggnad i hjärtat av sin Saint-Priest-anläggning i Lyon. Byggnaden kommer att bli på över 46 000 m² och representera en investering på 132 miljoner euro.
Sverige i botten när det gäller miljökrav vid besiktning
En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.
Chaufförer kör sparsamt – sant eller falskt?
I en av de första studierna som ger en röst åt lastbilschaufförer om hur miljövänligt de kör, kan forskarna nu visa på uppseendeväckande resultat. ”De flesta säger att de vill köra miljövänligt, men när man mäter visar det sig att många inte gör det”, säger Robin von Haartman, docent vid Högskolan i Gävle där studien genomförts.
34,5 meter – lätt som en plätt i Finland
Per Thomson, styrelseledamot i VETA: ”Många med mig undrar hur i helsike ska det gå att komma fram med 34,5 meter långa fordonskombinationer?" Med den frågan i bakhuvudet begav han sig till grannlandet Finland för att med egna ögon se hur det fungerar där eftersom man i Finland har erfarenhet av att köra med extra långa kombinationer sedan 2013.
IRU kräver förenklad politik för att främja kombinerade transporter
Nyligen publicerade IRU sin ståndpunkt till EU-kommissionens förslag till ändring av direktiv 92/106/EEG om kombinerade godstransporter. IRU efterlyser en grundläggande revidering av förslaget.
Bring har tredubblat sina paketvolymer på fem år
Bring har ökat sina paketvolymer från den svenska näthandeln med 291 procent sedan 2018.