Bärgaren om E22-kaoset: ”Det tog över ett dygn innan vi fick beställningen”

Your Image Description
Den 3 januari drog kraftiga vindar och snöfall in över stora delar av landet. På E22 mellan Hörby och Kristianstad uppstod milslånga köer och det tog över två dygn innan Europavägen kunde öppnas för trafik. Att köerna uppstod menar Trafikverket berodde på att ett utländskt lastbilsekipage inte kunde ta sig fram i snön och halkan. ”Utländska ekipage med dåliga däck”, har varit en vanligt förekommande förklaring. Men det anser varken trafikpolisen, bärgningsföretaget eller Transportstyrelsen stämmer.
 Christian Flatum, chef för Ocean freight, frågar sig: "Det är guldläge för att satsa hållbart. Så varför ser vi det inte hända?"

DB Schenker: ”Är hållbarhet något vi bara pratar om?”

Hållbara transporter genomsyrar i dag debatten och verkligheten transportörer måste hantera. I denna artikel drar vi en högst aktuell parallell till hur hållbarhet hanteras av sjöfrakten eftersom den uppvisar många likheter med den vi ser inom vägtransporter. Exempelvis såg vi hur företag med hög miljöprofil i början av Rysslands invasion av Ukraina frångick sina miljökrav och sade att åkerierna skulle tanka billigare bränsle.