Volvokoncernen säkrar ökade volymer av nära nollutsläppstål

Volvokoncernens samarbete med H2 Green Steel om stål med nära nollutsläpp är ytterligare ett steg mot en värdekedja med nettonollutsläpp av växthusgaser till år 2040. Enligt det långsiktiga avtalet kommer Volvokoncernen att köpa stål med nära nollutsläpp från H2 Green Steels nya fabrik i Boden i norra Sverige. Produktionsstart är planerad till slutet av 2025 med leveranser till Volvokoncernen med start i mitten av 2026.
Nya fordonskombinationer rullar ut på våra vägar, gamla kombinationer fortsätter aktualisera trafiksäkerhetsproblem. Foto: Scania/arkiv/genrebild.

Korta dragbilar olämpliga för längre och flerledade kombinationer

Det har länge pågått en debatt om tvåaxliga dragbilar alls är lämpliga oavsett väglag. Nu kommer dessutom 34,5-metersekipage ut på vägarna och åter kommer axelavstånden och körbarheten i fokus. Per Thomson, som i grunden är transportingenjör med specialiteten att konstruera fordon för tunga laster, är styrelseledamot i VETA, en politiskt obunden ideell förening med syfte att successivt öka trafiksäkerhetsmedvetandet. Thomson har aktivt lyft frågan om fordonskombinationers axelavstånd ur ett trafiksäkerhetsperspektiv,