När Trafikverkets beslut om dispenstransporter dröjer, påverkar det både åkeriets ekonomi samt miljön. Foto: Mats Gagner.

Långa beslutstider svårt för specialtransporter

”Transportdispenser för tunga transporter har blivit en skandal, handläggningstiderna är på tok för långa på Trafikverket. Transportfordon, ofta med följebil eller vägtransportledare, får vänta i flera dagar på beslut innan transport kan ske. Det leder till förseningar på byggplatser och industri samt att arbetslag står och väntar när transporterna inte kommer fram i tid. Och vem betalar för väntetiden när åkeriet går miste om uppdrag samtidigt som chauffören kostar i lön?” Detta är tankar som Mats Gagner har kring situationen för specialtransporter i dag.
   EU-kommissionen vill komma åt green washing. Företag måste kunna verifiera sin hållbarhetskommunikation med fakta. Transportföretagen tycker att kommissionens förslag är för långtgående.

EU:s förslag mot green washing för långtgående anser Transportföretagen

EU-kommissionen vill komma åt företag som ägnar sig åt så kallad ”green wash”. Företag som vill marknadsföra sitt hållbarhetsarbete måste kunna redovisa sina påståenden med fakta. I praktiken ska konsumenter kunna skanna en QR-kod för att se på vilket sätt något har ”hög klimatnytta”. Transportföretagen anser att EU-kommissionens förslag till åtgärder är alltför långtgående och riskerar att motverka sitt syfte. Transportföretagen ser farhågor för transportsektorns del.