Nya fordonskombinationer rullar ut på våra vägar, gamla kombinationer fortsätter aktualisera trafiksäkerhetsproblem. Foto: Scania/arkiv/genrebild.

Korta dragbilar olämpliga för längre och flerledade kombinationer

Det har länge pågått en debatt om tvåaxliga dragbilar alls är lämpliga oavsett väglag. Nu kommer dessutom 34,5-metersekipage ut på vägarna och åter kommer axelavstånden och körbarheten i fokus. Per Thomson, som i grunden är transportingenjör med specialiteten att konstruera fordon för tunga laster, är styrelseledamot i VETA, en politiskt obunden ideell förening med syfte att successivt öka trafiksäkerhetsmedvetandet. Thomson har aktivt lyft frågan om fordonskombinationers axelavstånd ur ett trafiksäkerhetsperspektiv,
 ”I Stockholm går det uppenbarligen att motivera helhetsgrepp när det gäller satsningar på vägar", säger Ellen Dahl, regionchef policy södra Halland och Skåne (Handelskammaren).

Motorvägskaoset växer i Skåne när regeringen prioriterar Stockholm

Regeringen satsar 40 miljarder kronor på förbättrat trafikflöde. I Skåne satsas det 16 miljarder kronor. Trots att riksdagens övergripande trafikpolitiska mål är satsningar ”för medborgarna och näringslivet i hela landet”, har Skåne i de senaste nationella långtidsplanerna stått tillbaka i plan efter plan. ”I Stockholm går det uppenbarligen att motivera helhetsgrepp när det gäller satsningar på vägar”, säger Ellen Dahl, regionchef policy södra Halland och Skåne på Handelskammaren.