Ohlssons vinner nya uppdrag Ohlssons har vunnit uppdraget att ansvara för insamling av förpackningsmaterial i kommunerna Sigtuna, Håbo, Knivsta och Upplands-Bro.
Så ska framtidens hållbara gruvtransporter bli verklighet Självkörande fordon med eldrift, transportband och pipelines. Det var några av de innovativa idéer som togs fram när Jokkmokk Iron bjöd in forskare, myndigheter och näringslivet till en heldagsworkshop för att diskutera logistiklösningar för framtidens hållbara gruvverksamhet.
Lista: Här är vägarna med flest sommarolyckor Juni, juli och augusti peakar antalet svåra olyckor i trafiken. Den mest olycksdrabbade vägsträckan finns i Göteborg. - Ta det extra lugnt. På sommaren har vi många förare som kör på nya vägar och som kan vara ovana vid trafikmiljön, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Livsfarligt möta gängkriminell i trafiken Gängkriminella utsätter allmänheten för livsfara i trafiken. Personer med kriminell livsstil begår också systematiskt grova trafikbrott. För att minska risken för dödsolyckor krävs ny lagstiftning mot grova hastighetsöverträdelser och drograttfylla, menar Riksförbundet M Sverige.
Otillåtet cabotage för vindkraftverkstransport Transporter av vindkraftverk omfattar ofta flera olika aktörer, inte sällan i olika länder, vilket gör transportuppläggen svåra att genomlysa. Den här gången kom transporten ”lindrigt” undan. Samma dag fick ett polskt åkeri och dess förare klart för sig att den ordinarie veckovilan inte får tas i hytten.
Chaufförer måltavlor för knarksmugglare Lastbilschaufförer berättar i Nederländsk TV att de har blivit måltavlor för dem som smugglar narkotika.
SVV: Vad krävs för att det ska satsas på lastbilsparkeringar i Osloområdet? Bristen på lastbilsparkeringar är kritisk i många länder, så även i Norge och då inte minst i Osloområdet, men intresset för att tillhandahålla sådana parkeringar är ytterst litet. Statens vegvesen (SVV) frågar sig vad som ska till för att ändra på detta.
Åkerier bromsar omställningsplaner av fordonsflottan Ny rapport visar att 80 procent av Sveriges åkerier bromsar sina omställningsplaner av fordonsflottan. El är inte en universallösning för grönare yrkestrafik. I en färsk rapport från Circle K framkommer att det fortsatt behövs en palett av drivmedel, särskilt inom lätt- och tung godstrafik. Samtidigt uttrycks en oro över en osäker politisk riktning framåt och 3 av 4 anser att deras verksamhet aldrig kommer kunna bli helt klimatneutral.
MÅNADENS LEDARE Fina jobb med bra förutsättningar lockar folk I många år har vägtransportbranschen försökt förmedla till omvärlden att det råder chaufförsbrist. För att kunna tillgodose företagens och medborgarnas transportbehov, krävs lastbilschaufförer – många sådana. Dagspress, radio- och tv-nyheterna har lyssnat sömnigt på branschens varningsrop. För lastbilar är ju bara i vägen…
Sveriges Åkeriföretags inspel till klimathandlingsplanen Sveriges Åkeriföretag står bakom Sveriges och EU:s klimatmål och strävan efter att minska åkerinäringens växthusgasutsläpp. Men om målen ska kunna nås krävs det att politiken är lyhörd för branschens förutsättningar och behov och utifrån det skapar långsiktiga spelregler för omställningen.