Om EU-kommissionen får sin vilja igenom blir det snart en skyldighet att bygga nya lastbilsparkeringar. Foto: Bosch Service Solutions, genrebild

Kräver fler säkra parkeringsplatser – med laddmöjlighet

Även om det finns tillräckligt med EU-medel för att bygga fler säkra parkeringsplatser för lastbilar, används medlen inte i tillräcklig utsträckning. Och i vissa fall används pengarna för att genomföra helt andra projekt av medlemsstaterna, något som man nu vill råda bot och bättring på.
Samtidigt reses krav på att det i framtiden även bör finnas laddmöjligheter på säkra och bevakade lastbilsparkeringar.
- Det är helt logiskt att medan föraren vilar och laddar sitt eget batteri, laddas även fordonets batteri, säger Kristian Schmidt, chef för landtransportavdelningen vid EU-kommissionens generaldirektorat för mobilitet och transport.

Nu öppnas möjligheter för 17-åringar att ta körkort för lastbil

Enligt EU-kommissionen ska det vara möjligt att köra lastbil i EU tidigare än vad det är idag. I en ny version av EU:s körkortsdirektiv föreslår EU-kommissionen att lastbilskörkort ska kunna erhållas vid 17 års ålder. Fram till sin 18-årsdag får 17-åriga lastbilschaufförer endast köra fordon i sällskap med en erfaren lastbilschaufför. Från 18 års ålder ska unga med lastbilskörkort få köra lastbil ensamma.
Narkotikan var gömd i en tysk lastbil på väg till två företag i Halmstad med plast- och metallprodukter. Foto: Tullverket

Tullen gjorde rekordbeslag av partydrog i tysk lastbil

Tullverket gjorde förra året ett rekordstort beslag av drogen 3-CMC som i missbrukarkretsar kallas för ”kristall”. I en tyskregistrerad lastbil hittade tullinspektörerna vid Öresundsbron nästan 60 kilo 3-CMC. Dessutom fanns det drygt 18 kilo amfetamin, 22 kilo cannabisharts och 5 kilo cannabisolja i den i övrigt helt legala lasten. På fredagen åtalades en 36-årig chaufför från Italien för synnerligen grov narkotikasmuggling.

Fördubbling av intermodala järnvägstransporter i Umeå hamn

Uppstarten av Umeå hamns intermodala järnvägsterminal har gått som tåget. Drygt ett år senare har trafiken fördubblats och intresset är stort.
- Vi är både glada och stolta att vi på mindre än ett år nu har daglig trafik till och från vår intermodala terminal. Vi ser ett tydligt intresse gällande transport av trailers på järnväg, vilket möjliggör för hållbara transportlösningar samt fördelar för färjetrafiken mellan Umeå och Vasa, säger Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef Kvarken Ports.