Debattartikel

”Bekänn färg på reduktionsplikten”

I denna debattartikel är riksdagsledamöterna Thomas Morell och Martin Kinnunen, båda (SD), kritiska mot socialdemokraternas kritik som gör gällande att den nya regeringen svikit sitt vallöfte om sänkta drivmedelspriser. I debattartikeln pekar de på att socialdemokraterna talar tystare om att de i sin budget föreslår höjda drivmedelsskatter och en chockhöjd reduktionsplikt från 2024 som skulle innebära betydligt högre drivmedelspriser inom kort.

Majoritet emot miljözoner för personbilar i Stockholm

En klar majoritet av stockholmarna, 56 procent, är negativa till förslaget att förbjuda bensin- och dieselbilar i vissa delar av staden 2026, medan 35 procent är positiva. Det visar resultatet av en Demoskop-undersökning som Riksförbundet M Sverige beställt. Samtidigt anser 76 procent att luften i Stockholm är bra eller mycket bra.
M Sverige vill i stället för nya miljözoner se förbud av matleveranser på tvåtaktsmoped och tidigare sandsopning för att sänka partikelhalterna.
    En oumbärlig kugge i logistikflödet är chaufförerna, något som anses en bristvara.

Bakom ratten – om bristen på chaufförer 

Oavsett hur omvärlden ser ut så kvarstår behovet av att flytta gods från punkt A till B. Under coronapandemin var det medicinska hjälpmedel och vaccin, under en krissituation som översvämningar eller skogsbränder handlar det om förnödenheter till nödställda och under en ”helt vanlig dag” transporteras allt från kläder till reservdelar eller möbler. En oumbärlig kugge i detta flöde är chaufförerna, något som anses en bristvara.