7 750 + 388 000 kronor när det mesta är fel Kan det verkligen vara lönsamt att riskera skyhöga kostnader för att inte göra rätt? Den frågan kanske föraren och företaget ställer sig efter att ha stoppats i Sala torsdagen den 1 december.
Änglavakt när tappat hjul far in i vindrutan Ibland är det bra att sitta i en vänsterstyrd lastbilshytt. Det tycker nog chauffören som i Frankrike fick ett tappat lastbilshjul genom vindrutan utan att ådra sig fysiska skador.
Ultrakänslig sensor kan minska vätgasens risker I jakten på ren och förnybar energi spelar vätgasen en viktig roll, men stor utmaning är att gasen kan bli explosiv i kontakt med luft. Därför är det avgörande att kunna upptäcka läckor så tidigt som möjligt. Nu har forskare vid Chalmers, Vrije Universiteit Amsterdam och Eindhoven tekniska universitet tagit fram en optisk sensor som kan känna av rekordlåga halter av vätgas.
Dynamiska skyltar ska stoppa spökbilister vid Øresundsbron Flera digitala och dynamiska skyltar vid Øresundsbrons betalstation ska få stopp på så kallade spökbilister – alltså felkörare som kör mot färdriktningen och utsätter sig själv och andra för stor fara i trafiken.
Försvarsmakten växer och beställer fler lastbilar Försvarsmakten ska bli större och för att klara det krävs fler lastbilar. För att täcka Försvarsmaktens behov beställer Försvarets materielverk, FMV, nu uppemot 300 lastbilar av olika slag.
Chaufför skadad vid brand i gasolkök En lastbilschaufför fick allvarliga skador när lastbilshytten fattade eld på lördagseftermiddagen på en tysk rastplats. Enligt polisanmälan var brandorsaken förarens gasolkök.
Verdalskalk är först i Norge med en 66-tons elektrisk Scania Norra Europas största aktiva kalkstensbrott, känt som Tromsdalen, ligger i dalen på 250 meters höjd över havet och 21 kilometer öster om Verdals hamn. Mellan stenbrottet och hamnen transporterar Verdalskalk årligen 1,5 miljoner ton kalk. Verksamheten sker i tvåskift mellan 6 på morgonen och 11 på kvällen på en sträcka av 42 kilmometer tur och retur. Nu ska en Scania 45P med en totalvikt på 66 ton sättas i normal drift på sträckan.
Att välja rätt drivmedel för framtiden en ”guessing game” Såväl i världen som på hemmaplan har utvecklingen blivit allt mer oförutsägbar. Inte bara sett utifrån det våld och de krig som pågår utan vi måste även hantera en klimatkris. Hur ska åkerier veta vilken sorts fordon de ska investera i när olika länder väljer olika vägar för att uppnå klimatmålen och regeringar svajar mellan än det ena drivmedlet, än det andra. Har att välja rätt fortdon blivit en gissningslek där den som gissar fel riskerar bli utkonkurrerad?
Fler gröna IVECO till ANCOTRANS gröna flotta Det är inte bara på utsidan som Ancotrans fordon är gröna. Fler och fler av containertransportörens fordon ble också gröna under ytan. Nyligen kom fem nya biogasdrivna Iveco S-Ways in i fordonsflyttan.
Tydligare regler för cruising och studentflak Transportstyrelsen har förtydligat reglerna som påverkar hur man får åka i exempelvis bilkorteger och på studentflak. Avsikten är att göra det enklare att bedöma vad som är ok och vad som inte är det.