Foto: Göran Rosengren, arkiv

Utredning föreslår kilometerskatt för lastbilar

Utredningen om ett nytt miljöstyrande system för godstransporter på väg har lämnat över sina förslag till regeringen. Den föreslår att det införs en kilometerskatt för lastbilar, en avståndsbaserad skatt som ska differentieras beroende på lastbilens miljöegenskaper och var den kör någonstans. Lägre i glesbygd, högre i storstäderna.
Regeringen har inte gjort något större väsen av att utredningen nu är klar, däremot har Transportföretagen uppmärksammat det.
Foto: Circle K

Storstadsbor sämst på att köra bil med släp

Förvisso handlar den här artikeln om släpkörning med personbilar, men troligtvis är igenkänningsfaktorn hos yrkesförarna stor. Kanske i synnerhet under semesterperioden då antalet husvagnar på vägarna ökar dramatiskt.
Vad tycker svenskarna egentligen om att köra bil med släp? Och vad är det som får så många att tycka det är svårt? Circle K har undersökt attityden till bilsläp bland bilförare över hela landet och resultatet är tydligt. Storstadsborna undviker släpet mer än de som bor på mindre orter och män har rejält mer självförtroende än kvinnor när det gäller att köra med släpet på.

Transportstyrelsens tuffare praxis leder till fler tillståndsindragningar

Transportstyrelsen har infört en ny praxis när det gäller bedömningen av ”det goda anseendet”. Att den nya praxisen är tuffare har redan två åkerier fått känna av och fler lär följa. Den tuffare praxisen baserad på befintlig lagstiftning, har tagits fram i samarbete med jurister och andra regelexperter. ”Att byta en trafikansvarig är inte alltid tillräckligt om bolaget tillhör kategorin ”det grova fusket”, säger Transportstyrelsen.