Naturskyddsföreningen välkomnar förslag som kan komma att stoppa nya vägprojekt

Naturskyddsföreningen välkomnar Klimaträttsutredningens analys av bristerna i Trafikverkets planering av infrastruktur. Nu föreslås att Trafikverket ska börja arbeta för ökad transporteffektivitet. Med rätt regeländringar kan fler transporter antingen helt effektiviseras bort eller föras över från bil och lastbil till cykel och tåg. Tillsammans med det tidigare förslaget som begränsar industrins utsläpp av växthusgaser har politiker nu förslag som tar ett samlat grepp över två tredjedelar av Sveriges utsläpp. Det skriver Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.
"Om ett företag, en politiker eller någon annan ska vara trovärdig måste man också våga stå för sin hållning", säger Karin Svensson-Smith (MP). Foto: Karin Svensson-Smith.

Karin Svensson-Smith om ICA:s uppmaning:

”Trovärdighet är att våga stå för sin hållning”

Kostnaderna för omställningen till fossilfria transporter har, inte minst på grund av kriget i Ukraina, rakat i höjden. Samtidigt har Sverige den högsta reduktionsplikten på diesel inom EU. Medan exempelvis det tyska miljöpartiet arbetar för fossilfria drivmedel, har Sverige satt ribban hlgre och vill ha förnyelsebara drivmedel. När stora företag som ICA inte längre menar det är ekonomiskt hållbart att kräva HVO100 i alla sina transporter, vad sänder det för signaler frågar vi Karins Svensson-Smith (MP).

Infrastrukturplaneringen behöver utgå från ett minskat trafikarbete

Klimaträttsutredningen presenterade idag sitt slutbetänkande för klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S). Utredningen betonar vikten av åtgärder för ett transporteffektivt samhälle och föreslår att dagens infrastrukturplanering ska läggas om. I stället för att planera för en ökad vägtrafik, föreslår utredningen att såväl nationell som regional planering av transportinfrastruktur ska utgå från ett minskat trafikarbete med personbil och lastbil.
Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för brott. Foto: Göran Rosengren

Skällde ut polisen ”efter noter” – fick ändå betala 108000

När Proffs besöker kontrollplatsen vid Långeberga utanför Helsingborg i tisdags i förra veckan, stoppas bland annat ett östeuropeiskt trailerekipage för rutinkontroll. Ganska omgående framkommer det att transporten i fråga kan röra sig om ett otillåtet cabotage. Och det visar sig snart att så är fallet. Men kontrollen skulle visa sig bli betydligt kostsammare för åkeriet än ”bara” 60 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.