”Användningen av HVO100 har nått en kostnadsnivå där vi måste vidta åtgärder”, säger ICA. Foto: Genre.

ICA till sina åkerier: Sluta tanka HVO100

Idag arbetar många företag mot högt satta klimatmål. ICA är inget undantag. Men vad händer när tillgången på HVO100 idag minskat och att den blivit så dyr att åkerierna måste kompenseras för detta? Handlar då klimatmålen i grund och botten ändå mer om ekonomi och ytan än om att ”rädda världen”? Det har vi frågat ICA om efter att signaler som gör gällande att ICA-anslutna åkerier ska ha uppmanats att inte längre tanka HVO100 har inkommit.
Foto: Proffs/arkiv.

PostNord: ”Polisens protokoll säger inte att fordonet ska hindras från fortsatt färd”

En dragbil som drar en Postnordtrailer klampas i väntan på att sanktionsavgiften för en otillåten ordinarie veckovila i hytten ska betalas. När klampen efter 36 timmar låses upp, avviker fordonet från platsen. Postnord hävdar att det i ”polisens protokoll över vägkontrollen ifråga inte framgår att det här fordonet ska hindras för fortsatt färd.” Information vi inhämtar från kontrollerande myndighet beskriver en annan uppfattning och säger att ”man måste läsa regelverket för både sanktionsavgifter och om hindrande av fortsatt färd”.