DEBATTARTIKEL

Hur kan man vara ”glad” och ”positiv” när Sverige är sist på bollen – igen?

DEBATT
Hur länge har vi känt till innehållet i mobilitetspaketet? Jag menar vi som driver transportföretag av olika slag. Själv har jag försökt att följa utvecklingen under de år som arbetet med att utforma ”paketet” har pågått.
Personligen, och många av mina kollegor, har tidigt förstått att det krävs politiska, nationella åtgärder för att dra full nytta av innehållet i ”reformen”. Vi har förstått det men tydligen inte regeringen. Visst låter det väl märkligt?
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag

Organisationer vill ha fler trafikpoliser när nytt regelverk börjar gälla

Den sista delen i implementeringen av mobilitetspaketet skulle ha varit på plats nu i februari. Många andra länder har lyckats, men inte Sverige. Under en pressträff på måndagen redogjorde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för nya och skärpta regler för utstationering av förare vid utländska transportföretag. Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 15 juni 2022.
Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag är positiva till att arbetet med de nya reglerna har tagit fart och båda efterlyser fler trafikpoliser och bilinspektörer som ska se till att reglerna också efterlevs.
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson gör gemensam sak med regionpolitiker Jeanette Schölin från samma parti, i en debattartikel som riktar skarp kritik mot LO och Socialdemokraterna.

Debattartikel

”LO och Socialdemokraterna borde skämmas”

LO ger bort över 50 miljoner kronor av medlemmarnas pengar till Socialdemokraternas valkampanj trots att över hälften av medlemmarna säger nej. Vänskapskorruptionen mellan LO och Socialdemokraterna måste få ett slut och Sverigedemokraterna kräver lagstiftning, enligt dansk modell, mot denna korruption. LO-kollektivet är inte enbart en plats för Socialdemokrater. Så inleder partiledare Jimmie Åkesson (SD) och regionpolitiker Jeanette Schölin (SD) sin gemensamma debattartikel.
Genrebild. Foto: Sveriges Åkeriföretag

SÅ: ”Åkeriföretag inom bygg- och anläggning hårt drabbade av höga bränslepriser”

45 procent av åkeriföretagen som kör inom bygg- och anläggning har inte kunnat kompensera alls för det ökade bränslepriset. Bygg- och anläggning är ett segment där regelbundna prisjusteringar, så kallade indexregleringar, ofta saknas vilket innebär en svår situation för många åkerier. Höga kostnader och stora svårigheter att höja priset gör det svårt att få affärerna att gå ihop över huvud taget. Det skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.