Ntex vd Thomas Ström:

”Ökade kostnader skapar förändring – men satsa inte mer på vindkraften”

Pandemi och rusande priser på både el och traditionella drivmedel har legat i topp i den svenska nyhetsrapporteringen under starten på 2022. Mycket talar för att året kommer att fortsätta på det viset, vilket med största säkerhet medför generella prisökningar och en stigande inflation. Allt fler kommer att behöva tänka mer ekonomiskt och strama till sin budget, såväl privat som på arbetet.
Så inleder Thomas Ström, vd på Ntex, sitt blogginlägg som nyligen publicerades.
DEBATTARTIKEL
Höga bränsleskatter gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag. Det skriver Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag i debattartikeln.

Sveriges Åkeriföretag:

”Det höga dieselpriset – Är målet att konkurrera ut AB Sverige?”

Kostnaden på diesel fortsätter stiga och numera kostar en liter diesel över 21 kr, en kostnadsökning på 40 procent på bara ett år. Allt talar dessutom för att prisökningen kommer fortsätta. Ökade transportkostnader innebär ökade transportpriser. Tidigare har transportpriserna stigit med cirka 1,5 till 3 procent per år, ofta på grund av lönerevisioner, men på grund av bränslepriset ser vi nu historiska ökningar på upp mot 20 procent för vissa transporter. Något som i allra högsta grad påverkar hela näringskedjan och dig som konsument.