Foodora och Hemkört&Klart/Onvision har olika upplägg, men båda uppläggen väcker frågor och leder till att polisen rapporterar oegentligheter.

Vem vill köpa ”begagnad” mat?

Två budbilsföretag med två olika upplägg figurerar emellanåt i polisens kontroller när de blir rapporterade. Det ena företaget använder trafiktillstånd, men har uppenbarligen inte full kontroll över om fordonen faktiskt körs på trafiktillståndet och om föraren har en vilotidsbok. Det andra företaget har inget trafiktillstånd och vilotidsboken lyser med sin frånvaro. De hänvisar till eget gods. Hur långt kan man tänja begreppet ”eget gods”?

JPGS Kaross levererar 20 kundanpassade skåp till Martin & Servera

Skåptillverkaren JPGS Kaross i halländska Skummeslövsstrand kommer att leverera 20 stycken FNA- och FRC-certifierade skåp till restauranggrossisten Martin & Servera. JPGS vd, Glenn Sjö, gläds åt ordern – och att företagets orderböcker i övrigt är välfyllda. Man har nyligen investerat omkring 10 miljoner kronor i produktionen och just nu pågår en rekryteringsprocess för att anställa ytterligare ett tiotal nya medarbetare.
Foto: Genre.

Brister bland budfirmor som levererar hemkört

Idag är det lätt att, åtminstone i våra städer, få pizzan, burgaren eller annan mat levererad ända fram till dörren. Det är emellertid inte lika lätt att utröna huruvida företaget som kör hem maten behöver ha trafiktillstånd och vilotidsbok eller kanske inte någotdera. Och vem är det mottagaren betalar – pizzerian, budfirman eller budfirmans förare? Vi sätter fokus på två företag som levererar mat, men som har helt olika upplägg.