Trafikutskottets ordförande efterlyser vägslitageavgift

"Borde vara klappat och klart"

Trafikutskottets ordförande, Jens Holm (V), har via en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), ställt frågan om ministern avser att ta initiativ till en vägslitageavgift på tunga transporter. En överenskommelse mellan Sveriges Åkeriföretag och Tågföretagen borde enligt Holm innebära att allt är ”klappat och klart” för regeringen att införa den avståndsbaserade avgiften.

Mässdags – med inriktning på elektrifiering av tunga fordon

eComExpo är mässan för fossilfria transporter på väg. Huvudinriktningen är elektrifiering av tunga fordon och andra nyttofordon. Mässan, som hålls i Arlandastad i april nästa år, kommer att genomföras med 2030-sekretariatet. Därmed breddas inriktningen till alla nyttofordon som använder el eller alternativa bränslen och som bidrar till att sänka koldioxidutsläppen. Målet för 2030:s insats är att skapa en konkret strategi för transportnäringen.
- eComExpo attraherar de tyngsta rösterna i det nödvändiga omställningsarbetet, säger Anna Fägersten, projektledare för eComExpo.
  Ibland  ger sig ledningen också ut på ”golvet”. Här är det Johnny ”Berra” Berntsson, vd på Nickes Åkeritjänst, som gjort precis det. Foto: Nickes Åkeritjänst.

Nickes Åkeritjänst AB: Det går visst att driva ett svenskt bemanningsföretag

Begreppet bemanningsföretag ger många en dålig smak i munnen. Genom åren har vi sett exempel på bemanningsföretag för exempelvis chaufförer där verksamheterna lämnat allt, eller i varje fall mycket, att önska både i kvalitet, arbetsmiljö och transparens. Utländska bemanningsföretag har blivit fler och erbjuder utländska förare till ett minst sagt överkomligt pris. Går det att driva ett konkurrenskraftigt, svenskt bemanningsföretag idag med de kostnader det innebär?
DEBATTARTIKEL

Rolig pryl – men tråkig utan batterier

Att ha ett fast datum för när fossila drivmedel ska ”tas ur tiden” är ju självklart en början på att rädda jorden från undergång. Men det känns lite som att som husägare "tala om för taket" att det inte får lov att läcka – utan att först handgripligen, med hammare, spik, såg och ny takpapp se till så att det är tätt. Underförstått, jag har alltså inte löst problemet genom att prata.
Låt mig berätta om en grej som hände mig, eller kanske främst mitt barn, och som jag hoppas ska väcka tankar.
Foto: Göran Rosengren, arkiv

Cabotage och beställaransvar – ändringar i regelverket

Mot bakgrund av ett hovrättsavgörande från i somras har regeringen nu fattat beslut om ändringar i regleringen kring åkeriers utförande av inrikes godstransporter i Sverige, däribland en precisering av vad som menas med en cabotagetransport, samt en skärpning av ansvaret för beställaren av en cabotagetransport som strider mot regelverket.
Advokatbyrån Morris Law hjälper oss att reda ut vad som har hänt - och vilka regeländringar som är på gång.