Speditörens återkommande otillåtna cabotagetransporter drabbar åkarna hårdast.

Ännu ett otillåtet cabotage

”Känns olustigt att stoppa dessa ekipage”

När kombitransporter landar i otillåtna cabotagetransporter drabbas inte sällan åkaren hårdare än speditören. Det förhållandet tycker inte bilinspektör Jonas Nordin känns bra och gör det olustigt att stoppa sådana ekipage. Nu hoppas han att kammarrättens beslut i Samskip Sia:s ärende ska förbättra situationen. ”Men vad hjälper det denna åkare vars uppdrags-app raderades efter att sanktionsavgiften betalats in”, säger Jonas Nordin.
MÅNADENS LEDARE

Ge ”el-åkarna” möjlighet att producera sitt eget drivmedel

Elpriserna har på senare tid skenat i södra Sverige och har på så sätt påverkat åkeriernas investeringskalkyler betydligt vad gäller köp av elektriska lastbilar. Man borde därför från regeringshåll titta seriöst på möjligheten att som åkare producera sin egen elektricitet. Idag är det troligtvis inte särskilt lönt att satsa på till exempel en egen solcellsanläggning på garagetaket. Inte ens med statliga investeringsbidrag.
SVEN-ERIK ALHEM

Det räcker inte med tuffa ord från regeringen

När jag skriver detta befinner jag mig på en konferens i Malmö som handlar mest om dödligt våld. De flesta av oss läser och hör mycket om just sådant våld i form av mord och försök till mord i kampen om herraväldet mellan grovt kriminella krafter. För egen del ska jag prata om något som är en konsekvens av just detta grova våld, där grovt kriminella har påverkat ”vanligt” folk bli rädda eller i allt fall obenägna att vilja vittna särskilt i mål som gäller grov kriminalitet.
Men påverkan finns också gällande andra brott.

Näringsutskottet föreslår dispens och stöd för glesbygdsmackar

Regeringen bör initiera åtgärder för att drivmedelsstationer på landsbygderna ska få möjlighet att uppfylla skärpta miljö- och säkerhetskrav från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Det tycker näringsutskottet som föreslår att riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att göra en översyn av ersättningssystem till mackägarna, ge tillfällig dispens till mackar i glesbefolkade områden och även kartlägga hur många mackar som ännu inte har gjort de nödvändiga uppdateringarna. S, V och MP reserverar sig mot utskottets förslag.
Arkivbild.

8 av 10 inom fordonsbranschen är nöjda med jobbet

Pandemin har slagit hårt mot arbetsmarknaden och samtidigt har många haft tid att tänka i nya banor gällande sin egen arbetssituation. Fyra av tio inom fordonsindustrin uppger att de har funderat på att byta jobb enligt en färsk undersökning av Demoskop på uppdrag av Lernia. Men det betyder inte att man är missnöjd, 8 av 10 inom sektorn är nöjda med sitt nuvarande jobb. Tittar man på varför anställda inom fordonsbranschen är missnöjda är den största anledningen bristande ledarskap.