Det ska vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern menar SFVF, som kräver att lagen ändras.

SFVF kräver lagändring om vinterdäck på personbilar

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
- Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kuehne+Nagel i samarbete med Atomler för snabbare logistiklösningar för återvunnet plastmaterial

Kuehne+Nagel inleder ett samarbete med Atomler för att bidra till utvecklingen av snabbare logistiklösningar och prissättning för återvunnet plastmaterial. I takt med att efterfrågan på återvunnet plastmaterial ökar, ökar även kraven på snabbare ledtider på fraktpriser för beslutsfattare. Kuehne+Nagel ligger i framkant med digitaliseringen av transportindustrin genom att investera i forskning och teknik som bidrar till transparens, hållbarhet och effektivitet till leveranskedjor över hela världen.
DeXpress AB: "Det är svårt att vara svensk åkare idag." Foto: Transportstyrelsen/genrebild.

DeXpress AB: ”Visst har vi som företag ett ansvar”

Transportstyrelsens företagskontroll hos DeXpress AB i våras, ledde till en sanktionsavgift som överskreds maxbeloppet. Baserat på företagets årsomsättning blev summan 308 474 kronor. Det påträffades bland annat många handahavandefel av färdskrivaren, men även körning på annans förarkort än det egna. DeXpress har nu nya rutiner och har kompletterat utrustningen, men säger också: ”Det är svårt att hitta bra chaufförer.”
    B Anderssons terminal i gamla Slakthusområdet i Göteborg.

​B Andersson utvecklar terminalverksamheten

B Andersson & Co Åkeri, Tempcon Groups stabila fäste i Göteborgsregionen och Nordentransportör, gör en kraftig nysatsning på sin terminalanläggning på Slakthusområdet som är strategiskt placerad och lättåtkomlig från E45:an, med närhet till övriga trafikflöden i Göteborgsområdet. B Andersson har funnits på terminalen i flera år, men den har då mer varit ett komplement till verksamheten i Fiskhamnen. Nu blir terminalen ett nytt nav.

Bilinspektören: ”Det behövs en differentiering av böterna för osäkrad last”

När bilinspektör Tommy Roos i Västerås yrkestrafikgrupp upptäcker en 25 ton tung last som står helt obandad på flaket, kan han endast skriva ut 1 500 kronor i böter. Samma böter skrivs ut när en privatbilist glömt att spänna fast ett par brädor på trädgårdssläpet. Tommy Roos: ”Det känns trubbigt att en yrkesförare med mycket erfarenhet, utrustning och utbildning får samma bot för 25 ton otillräckligt surrad last som en privatperson betalar för några få kilo, säger han.” Vad säger åklagaren?