Foto: Gustav Melin.

Regeringens politik missgynnar de bästa miljöbilarna

Gustav Melin, vd i Svebio, säger med anledning av förslag från regeringen, från EU-kommissionen och från den statliga utfasningsutredningen, att de regler för miljöbilar som tillämpas av EU och Sverige är ovetenskapliga och diskriminerar bilar med höga klimatprestanda. Nu föreslår dessutom både EU-kommissionen och den svenska regeringen ändringar som innebär att styrmedlen blir ännu sämre och ännu mer missriktade. Regelverken för miljöbilar måste ändras.

Efter vältolyckan på E4 är åklagaren säker på att mannen döms

Förutom att mannens och kvinnans blodprov uppvisar flera kemikalier i blodet, påträffas det på bådas kroppar flera olika olagliga droger. Mannen och kvinnan har erkänt sig skyldiga till samtliga åtalspunkter. Dock tillkommer att mannen använt flera förarkort och det som satt i färdskrivaren vid olyckan, var inte hans eget. Detta, liksom hastighetsöverträdelsen varav högsta noterad hastighet är 132 km/h, är något åklagaren menar att Transportstyrelsen måste titta närmare på.
Prototyp av ID. Buzz som använder radar, lidar och kameror för utvecklandet av en helt självkörande bil till år 2025. Foto: Ingo Barenschee/Volkswagen

Volkswagen visar självkörande prototyp av ID. BUZZ

Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.