Överlast till vänster, otillåtet cabotage till höger. Det råder inte någon brist på sysselsättning på polisens kontrollplats.

Klirr i statskassan efter två dagars poliskontroll – i Helsingborg

För bred transport, för tungt, otillräckligt lastsäkrat, utslitet däck med blottad kord, otillåtet cabotage, obesiktigad färdskrivare – färdskrivarpliktigt fordon utan färdskrivare. Det kan låta som att vi försöker skriva en lista över sådant som kan komma att kosta åkerier och chaufförer pengar. Men inte alls. Det handlar om ärenden som trafikpolisen i Helsingborg har haft att hantera – på två dagar i förra veckan!
Och absolut, det har så klart kostat en hel del pengar för de som blivit ertappade.
Jörgen Hellman (S) vill se en intensifiering av trafiksäkerhetsarbetet. Fotomontage: Göran Rosengren, Proffs

Motion av Jörgen Hellman (S)

Intensifiering av trafiksäkerhetsarbetet

Sverige har varit och är mycket framgångsrikt i det systematiska trafiksäkerhetsarbetet. En mycket viktig del i trafiksäkerhetsarbetet är att öka tryggheten för både skyddade och oskyddade trafikanter. Varje dag tillbringar många en stor del av arbetstiden i trafiken, i personbilar, taxibilar, bussar och lastbilar. Många svåra olyckor och tillbud inträffar i trafiken. Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.

Bilinspektör Patrick Zetterberg:

”Statliga och kommunala bolag driver svenska åkerier mot konkurs”

När två svenska fordon stoppades och påkoms med att köra på dubbla förarkort, rann bägaren över för bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna när han fick höra anledningen. ”Alla statliga och kommunala företag måste börja betala för sig när de upphandlar transporter”, säger han. ”När de inte betalar vad det kostar, öppnar det inte bara upp för fusk och stress, utan driver även svenska åkerier mot konkurs”.