Den tomma tanken skulle transporteras till rengöring och reparation. Men utan rätt utrustning, utbildning och dokumentation riskerar det att bli ett kostsamt risktagande att chansa på att köra. Som i det här fallet.

Chaufförer läxade upp ”okunnig” trafikpolis

Du vet inget, du har fel. Du måste läsa på. Uttalandena har gått lite som en ”röd tråd” vid några fordons- och förarkontroller som trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg har gjort på senare tid. En slovensk förare stod ihärdigt på sig när han ertappats med diverse kör- och vilotidsfusk. Han hade nämligen talat med sina kollegor – enligt dem hade polisen fel och föraren rätt. En svensk förare försökte använda retoriken i syfte att få koppla en trailer med en tom men ej rengjord ADR-tankcontainer.
Båda förarna var ute i ogjort väder.
Ny vd för MAN sedan i somras är Andreas Tostmann som då efterträdde Joachim Drees. Foto: MAN

Istället för IAA: ”MAN-show” på nätet

MAN Truck & Buses arrangerade under tisdagen en stor presskonferens på internet med produktpresentationer. Detta mindre än en vecka efter det att företaget gett besked om att runt 9 500 jobb kan komma att försvinna inom gruppen. Nye vd:n Andreas Tostmann försvarade rationaliseringarna med att dessa är nödvändiga av kostnads- och lönsamhetsskäl. En överlevnadsfråga med andra ord. Det lär handla om att spara närmare 20 miljarder kronor om året.