Trafikpoliserna Richard Karlsson (t. vä.) och Peter Ban har inga svårigheter med att fylla sina arbetsdagar.

Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser

Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.
DEBATTARTIKEL
Renare motorer och bränsle samt större lastkapacitet ska inte bestraffas med höga skatter menar artikelförfattaren Jörgen Nilsson (KD). Foto: Gustav Lindh, Scania CV AB

Jörgen Nilsson (KD):

Orimligt skattetryck för renare, tyngre och större ekipage

Hur kan det bli så, att när transportflottan får direktiv att ställa om från fossilt till fossilfritt bränsle, till exempel HVO100, så ska dessa beskattas för det? Det jag menar är att den svenska åkerinäringen investerar i nyare motorer, dyrare bränsle och större ekipage allt för att koldioxidutsläppen per transporterat ton ska minska – samtidigt som man diskuterar hur man ska beskatta denna bransch mer.