Vår nyhetssida, tidningenproffs.se, är den mest besökta och lästa lastbilstidningen på nätet i Sverige. Intresset för våra reportage som handlar om trafikpolisens arbete är oerhört stort.
Men vi vill veta om det är något som du tycker att vi kan göra bättre!
INSÄNDARE
Branschens framtid är beroende av politiker som förstår allvaret
Insändarskribenten Sven-Inge menar att det är dags att lägga upp en strategi för att innehållet i mobilitetspaketet ska få effekt. Han efterlyser ett brett samarbete mellan bland annat fack, chaufförs- och åkeriorganisationer samt att Sveriges politiker visar prov på ”verkstad”. Den svenska vägtransportbranschen är alldeles för bra för att bara försvinna, skriver han.
Fängelse och utvisning för polska chaufförer efter häleri
Två polska medborgare stoppades i maj av den danska polisen. På flaket fanns 32 cyklar vars värde polisen uppskattar till cirka 200 000 danska kronor (cirka 290 000 svenska). I förra veckan föll domen.
Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser
Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.
Tysk polis hittade stöldgods för 550 000 på rumänskt trailerekipage
När den tyska polisen stoppade ett rumänskt trailerekipage som nyligen rullat av färjat från Danmark i Puttgarden, kunde man konstatera att det ombord på trailern fanns mängder med stöldgods.
Tullchef vill ha skärpta straff för rattfulla chaufförer
I en artikel i Sydsvenskan uttrycker Oscar Lindvall, tillförordnad tullkrimchef, att han vill se tuffare tag mot chaufförer som ertappas med att köra på fyllan.
- Ingen kan skydda sig mot en rattfull lastbilschaufför, vi använder ju alla vägarna, säger han till tidningen.
DEBATTARTIKEL
Mobilitetspaketet – hurra! Men vem ska utföra de komplicerade kontrollerna?
Jag har med intresse och efter bästa förmåga följt turerna runt arbetet med mobilitetspaketet. Som åkare har jag kastats mellan hopp och förtvivlan. Och till slut kom så resultatet från EU. Och det blev troligtvis så bra som man kunde önska. Eller?
DEBATTARTIKEL
Johan Danielsson (S)
Nästa steg mot en sundare vägtransportbransch: ”Det måste kosta att åka dit!”
Nu har Europarlamentet för sista gången röstat om det så kallade vägpaketet, det vill säga nya EU-regler för att skapa mer ordning och reda på Europas vägar. Det har varit en lång resa men äntligen är vi framme.
DEBATTARTIKEL
Jörgen Nilsson (KD):
Orimligt skattetryck för renare, tyngre och större ekipage
Hur kan det bli så, att när transportflottan får direktiv att ställa om från fossilt till fossilfritt bränsle, till exempel HVO100, så ska dessa beskattas för det? Det jag menar är att den svenska åkerinäringen investerar i nyare motorer, dyrare bränsle och större ekipage allt för att koldioxidutsläppen per transporterat ton ska minska – samtidigt som man diskuterar hur man ska beskatta denna bransch mer.
Litauisk åkare dömd och fängslad med utvisning inom 24 timmar
Det hela började som ett ärende med dokumentförfalskning, men slutade med att den litauiske åkaren dömdes och fängslades med påföljande utvisning mindre än 24 timmar efter han anhållits.