Riksåklagaren: IMDG-koden måste vara på svenska för att få användas

Transportstyrelsen: Översättning innebär en betydande resurtsåtgång

Kustbevakningen arbetar ofta i våra hamnar och hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil de kontrollerar i svenska hamnar. Sedan sommaren 2019 kan de inte längre straffa regelbrytarna efter att Högsta Domstolen fattat beslut om att domstolar endast får döma enligt lagar på svenska. IMDG-koden som gäller farligt gods – den är skriven på engelska. Riksåklagaren har nu sagt sitt och går på samma linje.
Stefan Hirsch, enbilsåkare från Helsingborg. Foto: Heidi Bodensjö

Röster från vägen:

Mobilitetspaketet bra, men misstro till att kontrollerna kommer på plats

EU:s mobilitetspaket har äntligen röstats igenom, men inte alla svenska förare vi talade med kände till detta – eller ens att det fanns något mobilitetspaket. Detsamma gällde de utländska förarna vi talade med. Men de som visste, tyckte det var bra. Utländska fordon ska inte vara här permanent, förarna ska ha svensk lön om de arbetar här och speditörerna måste kontrolleras mer, var några av synpunkterna.