DEBATTARTIKEL
Jonna Ström är farligt godsinspektör på Kustbevakningen. Snart får hon fler kollegor, vilket Thomas Morell (SD) i sin debattartikel menar "är glädjande". Foto: Göran Rosengren, arkiv

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.

Konsekvenserna störst för förarna av överlastade 3,5-tonnare?

Trafikverket skickade nyligen ut ett pressmeddelande där man pekade ut att den tunga trafiken ofta kör med överlast. En annan kategori trafikanter som inte heller tycks ha förstått innebörden av begreppet ”maxlast” är förarna av lätta lastbilar. Överlastade ”3,5-tonnare” är en vanlig syn bland annat på kontrollplatsen i Helsingborg och antalet för tunga ”lättlastare” tenderar inte att minska.
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...