Det brådskar med regellättnader för YKB

Regeringen har idag meddelat att man under coronapandemin vill införa regellättnader för yrkesförare. I ett underlag som nu går till lagrådet, föreslås en förlängning av giltighetstiden för förares yrkeskompetensbevis, YKB. Det är en välkommen åtgärd som Transportföretagen uppvaktat regeringen om alltsedan coronakrisen var ett faktum. Budskapet som skickades med, var är att det brådskar, annars kan 10 000 yrkesförare av samhällsviktiga transporter stå utan behörighet att köra.

Regeringen skjuter till extra pengar

Transportföretagen: Det räcker inte

Transportföretagens främsta fråga har under coronakrisen varit direkta kontantstöd till företagen. I dag meddelade regeringen ett stöd på 39 miljarder kronor i två månader och det ska nå hela näringslivet. Stödet välkomnas, men det kommer inte att räcka och dessutom är tidsperioden på två månader alldeles för kort. Stödet kommer så sent att det redan kommit varsel och konkurser som kanske inte hade behövt ske, säger man.
Dags för filbyte, tycker debattartikelns författare.

Debattartikel

Chaufförer tar större ansvar än regeringen

Den otillåtna cabotagetrafiken och ohämmade kombitrafiken, har under flera år varit ett stort bekymmer för den seriösa åkerinäringen. I dessa tider när samhället till stora delar har bromsat upp, blir den osunda konkurrensen än tydligare. Svenska bilar står stilla på grund av att aktörer från utlandet, inte sällan olagliga, tar över transporterna. Det finns också exempel där fordon står stilla, förare permitteras eller sägs upp och åkerier som tvingas i konkurs.

Transportföretagen föreslår kontantstöd för transportföretag

Transportföretagen föreslår ett kontantstöd enligt en dansk modell för transportföretag. Syftet med stödet är att täcka de fasta kostnader som företagen inte kan undvika trots stora omsättningsfall, exempelvis avskrivningar, hyra samt leasing- och räntekostnader. Det här stödet ger företagen den reella möjligheten att övervintra istället för att gå i konkurs. Den svenska ekonomin kan inte rivstarta efter coronakrisen om vi inte har en fungerande transportsektor, menar man.