SVEN-ERIK ALHEM

Allt att vinna på en starkare trafikpolis

När polisens trafikövervakning inte är kontinuerlig ökar trafikriskerna påtagligt. Många förare utnyttjar den då rådande nästan ”laglöst land”-situationen och bestämmer själva med vilken hastighet de ska färdas. Också många andra trafiksäkerhetsnormer nonchaleras. En viktig sådan är skyldigheten att hålla avstånd till närmast framförvarande fordon. Men också att alltid fokusera på den oftast växlande trafiksituationen och aldrig som förare ägna uppmärksamhet åt mobil eller dator.
Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Arbetsmiljöproblem för lastbilsförare i coronas kölvatten

Coronavirusets spridning och samhällets försök att begränsa densamma ställer till det för åkerinäringen. Oro och ångest för framtiden är utpräglad. Arbetsmiljön försämras när folk försöker hålla andra på avstånd. I det värst drabbade segmentet svarar hälften av företagen att efterfrågan viker. Sveriges Åkeriföretag har ställt ett antal frågor till sina medlemsföretag och effekterna av corona syns tydligt.
Maria Lundgren på Arvidssons i Fjärås och chauffören Torgny ”Tojje” Pettersson på Novi Express AB har lastade igår "Årets Pelargon", som idag finns ute i butikerna. Foto: Tommy Holl

”Årets Pelargon” en färgklick i virustider – men inte utan lastbilen!

Vad kan väl passa bättre än en vacker blomma för att pigga upp i ”virusmörkret”? Även om krukväxter och blommor kanske inte är livsviktiga för mänskligheten, är det många som lever på att odla och sälja. Och visst är det väl trevligt att både få och ge bort en blomma? Proffs besökte Arvidssons i Fjärås AB, ett företag som producerar krukväxter och utplanteringsväxter. Och som troligtvis hade haft det riktigt besvärligt om det inte vore för er yrkesförare.